رفتن به محتوای اصلی

بیانیه تشکل‌های دانشجویان ایران همزمان با سالروز قیام ژن، ژیان آزادی

بیانیه تشکل‌های دانشجویان ایران همزمان با سالروز قیام ژن، ژیان آزادی
posted onSeptember 7, 2024
noدیدگاه

 تشکل‌های دانشجویی سراسر ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد جنبش انقلابی ژن،ژیان، آزادی یادآور شدند که این خیزش "سراسر ایران را در کمتر از یک هفته و کل دنیا را در طول کمتر از یک ماه درنوردید".

در این بیانیه آمده است: "در روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۱، بعد از قتل حکومتی ژینای عزیزمان موج عظیمی به حرکت درآمد و سراسر کشور را در کمتر از یک هفته و کل دنیا را در طول کمتر از یک ماه درنوردید. "ژن، ژیان، آزادی" تبدیل به سه کلمه‌ای نمادین و معنابخش به زندگی ده‌ها میلیون انسان تحت ستم حکومت جمهوری اسلامی ایران شد و سرآغاز انقلابی به نام "انقلاب ژن زیان آزادی".

این بیانیه همچنین متذکر میشود: "انقلابی که از همان ابتدا به دلیل درجه بالایی از مدرنیسم و انسان‌گرایی که در خود داشت، توجهات جهانیان را به خود جلب کرد. انقلابی که شعارش را از همان روزهای آغازین، در هر گروه و جنبش و نهاد و تشکل و سازمان و حزب سیاسی پیشرو و مدرنی شنیدیم. انقلابی که نه‌تنها جامعه معترض ایران را یکصدا کرد؛ بلکه معنای عملی زندگی میلیون‌ها انسان را هم به صورت بازگشت‌ناپذیری، دگرگون کرد. انقلابی که از یک سو با فریاد "زن" و به پیشتازی زنان، بی‌حجابی و حجاب‌سوزان را تبدیل به پرچم سیاسی مبارزه خود کرد و از سوی دیگر خودش را به طور کامل در اعتراضات روزمره بخش‌های مختلف جامعه تکثیر کرد. انقلابی که با کلمه "زندگی" به جنگ وحشی‌ترین حکومت دنیا که رکورددار اجرای حکم شنیع اعدام است، رفته و اکثریت قاطع جامعه را به صف دادخواهی از خون تک‌تک کشته‌شدگان انقلاب سرازیر کرده؛ صفی که در آن فریادهای ممتد "ایستاده‌ایم تا پایان" سر داده می‌شود.

تشکل‌های دانشجویی سراسر ایران در بیانیه خود افزودند: "دو سالگی این انقلاب، آیینه تمام قد مبارزه پیگیرانه‌ی نسل ما علیه حکومت زور و تحمیل و سانسور است. مایی که معنای عملی "آزادی" را در آزادی‌های بی‌قید و شرط سیاسی، آزادی بیان و اندیشه و عقیده و تحزب، جستجو کرده و می‌کنیم؛ مایی که برای آزادی و رهایی انسان در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌جنگیم.

دانشجویان ایرانی اعلام میكنند که: "این انقلاب حتی دو سال پس از متولد شدنش، همچنان در حال جنگ سنگر به سنگر با حکومت جمهوری اسلامی است. همین روزها که جمهوری اسلامی برای به عقب راندن انقلاب در ایران، خاورمیانه را به آتش کشیده، شاهد هستیم که "زندان، شکنجه، اعدام" هرگز اثر نداشته. اعتراضات گسترده مردمی، حکومت را احاطه کرده. کارگران، بازنشستگان و پرستاران تجمعات و اعتصابات بزرگی علیه رژیم سازمان داده‌اند. زنان سر سوزنی عقب ننشسته‌اند و در جنگ برابر حکومت زن‌ستیز، مبارزه و ایستادگی را با زیست روزمره خود پیوند زده‌اند.

این بیانیه همچنین به مبارزات مردمی علیه اعدام اشاره میكند و می افزاید: "جنبش علیه اعدام در سطوح مختلفی به پیش می‌رود و پیش‌قراولان این جنبش عظیم، زندانیان بند زنان اوین و زندانیان ده‌ها زندان مختلف هستند که حتی در اعماق سیاهچال‌های حکومت اعدامی، صدای "مرگ بر حکومت اعدامی" آنها و اعتصابات رو به گسترش آنان، به گوش جهانیان رسیده است. اینها و ده‌ها مورد دیگر از مبارزه ما، تنها حاکی از یک واقعیت است، اینکه جمهوری اسلامی دیر یا زود، توسط ما نابود خواهد شد و این نابودی با پیروزی انقلابی رقم خواهد خورد که همین امروز در رگ‌های جامعه ایران در جریان است.

تشکل‌های دانشجویی سراسر ایران در بیانیه مذکور تاکید میکنند: "ما دانشجویان به عنوان یکی از جنبش‌های سیاسی جریان‌ساز و موثر در "انقلاب ژن، ژیان، آزادی" لازم می‌دانیم در آستانه دومین سالروز آغاز این انقلاب عظیم انسانی، بار دیگر ضمن تاکید بر مبانی سیاسی این انقلاب که در دو "منشور مطالبات حداقلی و منشور مطالبات پیشرو زنان ایران" تبلور یافته، اعلام کنیم که برابر این حکومت ضدانسانی ایستاده‌ایم و پرتوان و محکم برای به چالش کشیدن دائمی این حکومت و نابود کردنش مبارزه خواهیم کرد. همچنین، از آنجا که پیشتر بسترهای لازم برای پیوستن وسیع و هرچه بیشتر شما دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان، جوانان، رنگین‌کمانی‌ها، مزدبگیران معترض و در یک کلام مبارزین انقلابی را به شبکه سراسری انقلاب ژن، ژیان، آزادی و تشکل‌ها و نهادها و گروه‌های مبارزاتی فعال در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم".

این بیانیه خطاب به بخشهای دیگر جنبش آزادیخواهانه در ایران اعلام میدارد: "از شما همراهان و مبارزین این توقع را داریم که با پیوستن گسترده‌تر به این مبارزه متشکل و جمعی، ما را در مسیر رسیدن به هدف نهایی که پیروزی انقلاب‌مان علیه حکومت جمهوری اسلامی و برقراری جامعه‌ای آزاد، برابر، سکولار، مرفه، مدرن و متکثر است، همراهی کنید. کلام آخر... نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم، نه اظهار پشیمانی می‌کنیم، نه می‌ترسیم و نه از راه رفته برمی‌گردیم. ما به راهمان ادامه می‌دهیم و همگان را نیز به برگزاری دومین سالروز آغاز انقلاب "ژن، ژیان،آزادی" به طور همبسته، سراسری و همگام در داخل و خارج کشور علیه حکومت جنایتکاران و وحوش اسلامی فرامی‌خوانیم.