رفتن به محتوای اصلی

محاکمه توماج صالحی بصورت ویدئو-کنفرانس برگزار شد

محاکمه توماج صالحی بصورت مجازی و از طریق ویدئو-کنفرانس برگزار شد
توماج صالحی به سمبل مقاومت و مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران بدل شده است
با گسترش چشم‌گیر حضور لرها در خیزش ژن، ژیان، آزادی فشار نهادهای امنیتی بر فعالین آزادیخواه لر افزایش یافته و جمهوری اسلامی از هر حربه‌ای برای خرد کردن شخصیت مبارزاتی آن‌ها بهره می‌برد
posted onMarch 17, 2024
noدیدگاه

صفحه شخصی توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس، روز جمعه ٢٥ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، با انتشار پستی از برگزاری دادگاه نمایشی این زندانی سیاسی به اتهاماتی همچون "تشویق به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای و نشر اکاذیب از طریق رایانه" خبر داد.

این اکاونت که بعد از ربوده شدن توماج صالحی در نهم آذر ١٤٠٢ شمسی بدست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، از سوی دوستان و آشنایان این خواننده متعهد و معترض اداره می‌شود، در پستی نوشت: "دادگاه توماج صالحی بصورت مجازی برگزار شد. همانطور که بر همه ما محرز بود، برای اتهام "نشر اکاذیب و دعوت به خشونت" هیچگونه استناد قانونی و مستدلی وجود نداشته و جلسه با دفاع محکم توماج از مواضع خودش به پایان رسید".

در همین رابطه، امیر رییسیان، وکیل توماج صالحی نیز، در گفتگویی با یکی از خبرگزاری‌های داخلی این خبر را تایید کرد و گفت: "این جلسه در شعبهٔ ۱۱۷ دادگاه کیفری دو استان اصفهان برگزار و توماج صالحی بصورت ویدئو کنفرانس در جلسه حاضر شد".

اکاونت توماج صالحی نیز با تاکید برنبود هیچگونه ادله‌ای در رابطه با اتهامات وارده نوشته بود: "چنانچه دادگاه مستقل عمل کند، تنها رای باید تبرئه و آزادی توماج باشد". قابل ذکر است اتهامات جدید وارده نیز در بهمن ماه سال جاری به کیفرخواست پیشین توماج صالحی افزود شده است.

محاکمه توماج صالحی بصورت مجازی و از طریق ویدئو-کنفرانس برگزار شد
تصویری از توماج صالح در یکی از کلیپ‌های اعتراضی‌اش

امیر رییسیان تایید کرد که این خواننده معترض با اتهامات «بغی» به معنای قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام و همچنین «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت» در پرونده سال گذشته خود روبه‌رو شده است؛ اتهاماتی که با تلاش و اعتراض وکلای پرونده ملغی شد و حکم مرتبط با آن‌ها نیز از سوی دیوان عالی لغو گردید.

توماج صالحی، از لرهای بختیاری می‌باشد که به سمبل ایستادگی و مبارزه علیه جمهوری اسلامی بدل شده است. او در ۲۷ آبان سال جاری پس از تحمل یک سال و ۲۱ روز حبس انفرادی به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد از آن، یعنی در نهم آبان‌ماه و تنها بدلیل افشای شکنجه‌ شدنش در زندان، بدست نیروهای امنیتی ربوده شد و بار دیگر به زندان منتقل گردید.

توماج صالحی از نیروهای امنیتی و مسئول بازداشتش بابت ضرب و شتم و شکنجه در زمان بازداشت و بازجویی شکایت کرده است اما سیستم قضایی ایران به شکایت او هیچ اعتنایی نکرده است.

توماج صالحی، که حاضر نیست به هیچ روی تن به مصالحه با نیروهای امنیتی بدهد و در مقابل کاهش فشارها، سکوت کند با شدیدترین اتهامات روبرو شده است.

این هنرمند متعهد حتی در زندان نیز به مبارزه و مقاومت خود علیه جمهوری اسلامی ادامه داده است و در اوایل اسفند ١٤٠٢ و همزمان با تلاش‌های حکومت برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای، در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را "نمایشی" خواند و خواستار تحریم آن شد.

پس از انتشار این پیام، مسئولان زندان دستگرد اصفهان بنابر دستور نیروهای امنیتی ، تماس‌های او را قطع کردند.