یسرائیل کاتس، وزیر دفاع اسرائیل، با تاکید بر حفظ مواضع ارتش این کشور در خاک لبنان اعلام کرد که نیروهای دفاعی اسرائیل تحت هیچ شرایطی، حتی در صورت خواست و تقاضای آمریکا، از منطقه امنیتی ایجادشده در جنوب لبنان عقبنشینی نخواهند کرد.
کاتس که در جریان کنفرانس "مونی اکسپو" با حضور مقامات محلی در تلآویو سخن میگفت، افزود: «۲۰۰ هزار نفر از ساکنان لبنان به خانههایی که از آنها تخلیه شدهاند، بازنخواهند گشت. زیرا آنچه پیشتر در مناطق امنیتی که جمعیت غیرنظامی نیز در آنها حضور داشت، رخ داد، بمبگذاریهای کنار جادهای و حمله به سربازان بود؛ بنابراین اجازه نخواهیم داد چنین چیزی تکرار شود.»
وزیر دفاع اسرائیل در پایان سخنان خود قاطعانه تاکید کرد: «ما عقبنشینی نمیکنیم.»
با وجود تلاشهای دیپلماتیک جاری و توافق بر سر آتشبسی تازه در روز جمعه، درگیریها میان اسرائیل و حزبالله در لبنان همچنان ادامه دارد.
جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، روز سهشنبه ۲۳ ژوئن اعلام کرده بود که "بیروت به چیزی کمتر از پایان اشغال اسرائیل در جنوب لبنان رضایت نخواهد داد".
همزمان با این اظهارات، یک مقام دیپلماتیل عربستان از برگزاری گفتگوها با هدف آشتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران، به میزبانی ریاض خبر داد.
به گفته این مقام دیپلماتیک که نامش فاش نشده، ریاض میزبان نشست سران خواهد بود؛ نشستی که پس از پایان جنگ آمریکا و اسرائيل علیه ایران، با هدف ترمیم و بهبود روابط میان کشورهای خلیج فارس، ایران و احتمالا دیگر همسایگان منطقه شکل خواهد گرفت.
این دیپلمات به تاریخ دقیق برگزاری این اجلاس اشارهای نکرده است.