بازبدە بۆ ناوەڕۆکی سەرەکی

پیش‌بینی آواتودی؛ منتظر فاجعه افزایش قیمت میوه و سبزیجات باشید

یش‌بینی آواتودی؛ منتظر فاجعه افزایش قیمت میوه و سبزیجات باشید
با سیاست‌های جدید دولت حسن روحانی، مردم ایران باید در بهار و تابستان سال آینده منتظر فاجعه افزایش قیمت میوه و سبزیجات باشند.
posted onSeptember 6, 2020
noبۆچوون

به گزارش آواتودی، سیاست‌های جمهوری اسلامی و تحریم‌های کمرشکن جامعه بین‌المللی علیه این رژیم دیکتاتوری، موجب فلج شدن اقتصاد جمهوری اسلامی در همه حوزه‌ها شده است.

با افزایش قیمت بنزین که منجر به قیام مردم ایران در آبان 98 گردید و سپس کاهش روزافزون ارزش پول ملی و افزایش لجام گسیخته نرخ ارز، مردم ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

عامل اصلی فلاکت اقتصادی امروز مردم ایران به طور قطع سیاست‌های جمهوری اسلامی بوده و نتیجه آن فقیرتر شدن مردم است.

گزارش‌های میدانی خبرنگاران آواتودی از شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها در ماه‌های اخیر در تامین مواد غذایی مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری روبرو شده و بسیاری از شهروندان قادر به تامین مواد غذایی مقوی از جمله گوشت سفید و قرمز، میوه، لبنیات و ... نیستند.

حال خبرنگار آواتودی به بخشنامه‌ای دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، دستور افزایش 700 درصدی قیمت کودهای یارانه‌ای به کشاورزان را صادر کرده است.

تولید محصولات کشاورزی وابستگی مستقیم به کودهای شیمیایی دارد و افزایش 700 درصدی قیمت، به طور قطع فاجعه تورم لجام گسیخته قیمت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه، سبزیجات و صیفی‌جات را به همراه دارد.

همچنین افزایش قیمت کودهای یارانه‌ای منجر به افزایش غیرقابل باور قیمت محصولاتی چون گندم و برنج خواهد داشت.

به طور قطع در بهار و تابستان سال 1400 باید منتظر قیمت‌های فاجعه‌بار این محصولات باشیم و بخش بیشتری از مردم ایران قدرت خرید خود را از دست خواهند داد.

نکته جالب توجه این است که در دلیل افزایش قیمت کودهای شیمیایی، افزایش قیمت دلار عنوان گردیده و دولت حسن روحانی مدعی است به دلیل افزایش قیمت دلار، هزینه تمام شده کودهای شیمیایی که از خارج کشور وارد می‌شود، افزایش یافته است.

این در حالی است که اسناد در اختیار خبرنگار آواتودی نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر اقدام به صادرات بدون برنامه کود شیمیایی به دیگر کشورها کرده است و حال برای نیاز داخلی مدعی واردات این محصول هستند.