رفتن به محتوای اصلی

خودکشی یک پناهجوی ایرانی در ترکیه بعد از هفت سال بلاتکلیفی

خودکشی یک پناهجوی ایرانی در ترکیه بعد از هفت سال بلاتکلیفی
تصویر آرشیوی است
هزاران پناهجوی ایرانی در ترکیه در وضعیتی بسیار اسفناک و بلاتکلیفی کامل قرار دارند. آنها نه راه پیش دارند و نه پس. هم سازمانهای بین المللی چشم و گوش خود را در قبال این وضعیت دردناک بستەاند و هم دولت ترکیه برای مقاصد شیطانی خود آنها را به گروگان گرفته است.
posted onMay 2, 2024
noدیدگاه

بنابر گزارش رسیده بدست آواتودی، در شامگاه چهارشنبه، ١٢ اردیبهشت ماه ١٤٠٣ شمسی، ساناز جالویی، پناهجوی ایرانی ساکن ترکیه پس از تحمل هفت سال بلاتکلیفی و زندگی بدون کمترین حقوق شهروندی در این کشور، به زندگی خود پایان داد.

مادر ساناز جالویی در سخنانی در این مورد گفت: "دخرم زیر فشار شدید روانی بود، همش اخباری در مورد دیپورت و پذیرش بهش می رسید، حتا بیمه درمانی نداشت همش خود بهش کمک میکردم آن در این شرایط سخت".

برخی منابع مدعی شده‌اند که دلیل خودکشی ساناز جالویی "رد شدن پرونده پناهندگی او از سوی اداره مهاجرت ترکیه و مواجهه با دیپورت به ایران" بوده است.

مادر ساناز جالویی در همین رابطه میگوید: "کلی پول به آقای صالح دادم اما این شد که می بینید، بچەام را از دست دادم".

هزاران پناهنده ایرانی سالهاست در ترکیه بدون هیچ حقوق شهروندی با معضلات معیشتی و شرایط فاجعه‌بار دست به گریبان هستند و اداره مهاجرت ترکیه با برخوردهای سلیقه‌ای و رد کردن پرونده پناهندگان و صدور احکام دیپورت، زندگی و سرنوشت آنها را به بازی گرفته است.

حکومت ترکیه رسما پناهندگان ایرانی را گروگان گرفته است و از آنها به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی با اتحادیه اروپا و جذب بودجه‌های چندمیلیارد یورویی و کسب امتیازات مالی و سیاسی استفاده می‌کند.

در این میان، سازمان ملل و نهادها و فعالان به اصطلاح حقوق بشری نه تنها اقدام موثری برای نجات هزاران ایرانی از این برزخ انجام نمی‌دهند، بلکه شاهد مرگ تدریجی پناهندگانی هستند که از بیم ظلم جمهوری اسلامی و یا به امید زندگی بهتر به ترکیه پناه آورده‌اند.