رفتن به محتوای اصلی

اولین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سال جدید استارت خورد

اولین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سال جدید استارت خورد
جمهوری اسلامی هدف تحریم‌ها می‌باشد نه ملت‌های تحت ستم ایران
ایالات متحده مصمم است تحریم‌های گسترده‌تری فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران اعمال کند
posted onMarch 21, 2024
noدیدگاه

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC)، روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳، سه شبکه تدارکاتی مستقر در ایران، ترکیه، عمان و آلمان را که از برنامه‌های موشکی بالستیک، هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، در همین رابطه اظهار داشت: "ایران از طریق شبکه‌های پیچیده تدارکات مخفی، به دنبال ارائه سیستم‌های تسلیحاتی به بازیگران سرکش در سراسر جهان است و این اقدام به درگیری دامن می‌زند و جان غیرنظامیان بی‌شماری را به خطر می‌اندازد".

او تاکید کرد که ایالات متحده به استفاده از ابزارهای خود برای ایجاد اختلال در این شبکه‌ها و پاسخگویی به کشورهایی که به تکثیر پهپادها و موشک‌های جمهوری اسلامی کمک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

همچنین به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، سه شبکه‌ تحریم شد طی عملیات‌های پیچیده‌ای فیبر کربن، رزین‌های اپوکسی و سایر کالاهای قابل استفاده در صنایع موشکی را برای سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا سایر نهادهای تحت تحریم آمریکا تهیه کرده‌اند.

اولین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سال جدید استارت خورد
تصویری از ساختمان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، مازیار کریمی، یک شهروند دوتابعیتی ایرانی- آلمانی مستقر در آلمان، رزین اپوکسی و سایر اقلام را با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه کرده است. او حداقل از سال ۲۰۱۳ با صنایع نظامی جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

طبق این بیانیه، شرکت ترکیه‌ای اولوسلارراسی در حمل و نقل رزین اپوکسی و سایر اقلام به ایران شرکت داشته است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت گوکلر مستقر در ترکیه، خرید فیبر کربن و حلال‌های مورد استفاده در تولید فیبر کربن را برای وزارت دفاع ایران و شرکت‌های تابعه آن تسهیل کرده است.

محمود گوک، ساکن ترکیه، مدیر عامل گوکلر است وشخصاً از طرف این شرکت خرید گرافیت مصنوعی به مقصد ایران را انجام داده است. گوک همچنین از شرکت اسکایز پترولیوم، مستقر در ترکیه، برای ارسال محموله‌هایی به مقصد ایران استفاده کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا رستم شاهماری قوجه بیکلو (شهماری)، پیشرو مبتکر پیوند (PMP) و میترا اینانلو را به‌دلیل دست داشتن در تهیه مواد حساس و عناصر ممنوعه برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و دیگر برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

میترا اینانلو، رئیس هیئت مدیره، مدیرعامل و مالک ذی‌نفع شرکت ماندگار بسپار فجر آسیا (ماندگار بسپار) در ۲۹ اوت سال ۲۰۱۴ از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، به دلیل مشارکت یا تلاش برای مشارکت در فعالیت‌هایی که به طور مادی به گسترش سلاح‌های کشتار جمعی یا ابزارهای آن کمک کرده یا خطر کمک به آن را داشته است، در فهرست سیاه گذاشته شده بود.