رفتن به محتوای اصلی

دادگاهی در ایران یک هنرمند گیلک را از هرگونه فعالیت هنری محروم کرد

دادگاهی یک هنرمند گیلک را از هرگونه فعالیت هنری محروم کرد
تصویری از مهدی مودب منش هنرمند مبارز ملت گیلک
طی قیام سراسری ژن، ژیان،آزادی هنرمندان متعددی به صدای ملت‌های تحت ستم ایران بدل شدند
posted onMarch 19, 2024
noدیدگاه

در ادامه سرکوب هنرمندان هویتخواه و آوانگارد، سیستم قضائی جمهوری اسلامی ایران طی حکمی، مهدی مودب منش را به پرداخت دوازده ملیون تومان جزای نقدی، بدلیل اجرای رپ گیلکی اعتراضی و محرومیت کامل از فعالیت هنری محکوم کرد.

بنابر اطلاعات واصله به آواتودی، مهدی مودب منش، خواننده رپ گیلک از سوی دادگاه عمومی و انقلاب رشت با اتهام فعالیت علیه امنیت نظام روبرو شد که در ابتدا به دو سال زندان و ممنوعیت از هرگونه فعالیت هنری محکوم گردید اما در پروسه تجدید نظر این حکم، به پرداخت ١٢ ملیون جزای نقدی و ممنوعیت از فعالیت هنری بدل شد.

مهدی مودب منش روز دوشنبه، ٢٧ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، در شعبه پنجم اجرای احکام دادسرای رشت حاضر شد و پس از پرداخت ١٢ ملیون تومان جزای نقدی از زندان آزاد گردید اما حق خواندن رپ از او سلب شده و نهادهای امنیتی این هنرمند را مجبور کرده‌اند تمام آثارش را در صفحه اینستاگرامی حذف کند.

قابل ذکر است، مهدی مودب منش پیشتر به دلیل خواندن رپ گیلکی اعتراضی برای جانباختگان گیلان در جریان انقلاب ژن، ژیان، آزادی احضار و توسط دادسرای عمومی و انقلاب رشت به دو سال حبس محکوم شده بود.

مهدی مودب منش، معروف به گیله متی، خواننده رپ اعتراضی، متولد ۱۳۷۸، یکی از هنرمندان متعهد ملت گیلک می‌باشد که با آگاهی ملی بالایی نسبت به مسائل گیلک‌ها واکنش نشان می‌داد و محتوای آثار او دغدغەهای ملت گیلک، تحمیل فروش زمین به کشاورزان و روستاییان گیلان، محیط زیست و مسائل فرهنگی و اجتماعی گیلان بوده است.

با آغاز قیام دی‌ماه ٩٦، آگاهی ملی ملت‌های تحت ستم ایران بشدت افزایش یافت و طی قیام سراسری ژن، ژیان،آزادی این آگاهی به اوج خود رسید و در میان هنرمندان نمود کاملی یافت.

توماج صالحی، هنرمند متعهد و مبارز کرد بختیاری، نماد بارز این دسته از هنرمندان می‌باشد که تنها بدلیل تن ندادن به خواست‌های نیروهای اطلاعاتی تاکنون در زندان نگه داشته شده است.

توماج صالحی، از کردهای بختیاری می‌باشد، که ۲۷ آبان امسال پس از ۱۳ ماه زندان با قرار وثیقه آزاد شده بود اما پس از انتشار ویدئویی درباره شکنجه‌های اعمال‌شده در مورد او در زندان، نهم آذر بار دیگر با "ضرب و شتم" بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.