رفتن به محتوای اصلی

گزارش-مصاحبه/ بازداشت ده شهروند کرد بخاطر ابراز شادی از شکست تیم فوتبال ایران

 بازداشت ده شهروند کرد بخاطر ابراز شادی از شکست تیم فوتبال ایران
شادی مردم از شکست تیم ملی فوتبال ایران
posted onFebruary 17, 2024
noدیدگاه

جمال نجاری، ناظر سیاسی مسائل کردستان و ایران معتقد است، چونکه تیم‌های ورزشی جمهوری اسلام هیچ وقت از اعتراضات ملت‌های ایران حمایت نکردند و مردم را در مقابل جمهوری اسلامی تنها گذاشتند و به بال تبلیغاتی سپاه تروریستی پاسداران بدل شده‌اند، پس منطقی است که مردم نیز از شکست آنها دلشاد شوند.

شامگاه چهارشنبه، ١٨ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، در پی شکست خفت بار تیم ملی فوتبال ایران در مقابل قطر، مردم شهرهای مختلف استان‌های کردستان به خیابان‌ها آمده و این شکست را جشن گرفتند. برپایه گزارشات رسیده به آواتودی، نیروهای امنیتی به همین بهانه ده جوان کرد جوانرودی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

بنابر گزارشات تصویری که بطور اختصاصی بدست آواتودی رسید، مردم شهرهای مختلف استان‌های کردستان ایران از جمله جوانرود در استان کرمانشاه و نیز شهر سنندج، بعد از پایان بازی ایران و قطر و شکست فوتبالیست‌ها وابسته به سپاه پاسداران، دست به پخش شیرینی کردند و ابراز شادی نمودند.

تاکنون تنها هویت سه نفر از بازداشت شدگان محرض شده است، از جمله حمزه برزگر ٢١ ساله، محمد محمودی ١٦ ساله و همچنین محمد یوسفی.

بازداشت ده شهروند کرد بخاطر ابراز شادی از شکست تیم فوتبال ایران
گریه یکی از اعضای تیم ملی ایران از شکست در مقابل قطر

یک کارشناس سیاسی معتقد است شهر جوانرود بخاطر حضور چشم‌گیرش در اعتراضات ملت‌های ایران در سال‌ها ٩٦ و ٩٨ و بویژه بدلیل استقامت چند روزه‌اش در مقابل نیروهای تا دندان مسلح سپاه و نیروی انتظامی و ارتش و بسیج در طول قیام ژینا، مورد خشم و غضب جمهوری اسلای است و همیشه بدنبال یک بهانه برای ضربه زدن به مردمان این شهر می‌باشد

در سنندج نیز مردم با به صدا درآوردن بوق ماشین و برآوردن فریاد شادی و حضور در خیابان‌های شهر، شکست برنامه‌های جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری از پیروزی تیم ملی ایران به همدیگر تبریک گفتند.

محمدرضا جوادی یگانه دانشیار جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در شبکه ایکس، به مردمی بودن این شادی‌ها اشاره کرده و نوشت: "همه آنها که از باخت تیم ملی شادند، برانداز و سایبری و فاندبگیر نیستند. بخشی از آنها، همین مردم ایران هستند، که از نظام سیاسی و هر چیز که نسبتی با آن دارد و از آن منفعت می‌برد، ابراز بیزاری می‌کنند. اینها نشانه‌های دوجامعه‌ای شدن ایران است. آنها را باید بیش از این، جدی گرفت".

درهمان شب نیز مهرشاد سماک، برادر مهران سماک، یکی از شهروندان ایرانی که باشلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی به سرش کشته شد، به محل قتل برادرش و رفت و بخاطر باخت ایران در مقابل قطر شادی کرد. مهران سمال، ساکن بندر انزلی، بخاطر ابراز شادی از شکست ایران در مقابل آمریکا در هشتم آذرماه ١٤٠١ شمسی، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سرش جانباخت.

بازداشت ده شهروند کرد بخاطر ابراز شادی از شکست تیم فوتبال ایران
جمال نجاری، ناظر سیاسی مسائل کردستان و ایران

جمال نجاری، از ناظرین سیاسی مسائل کردستان و ایران، طی مصاحبه‌‌ای اختصاصی با آواتودی، ابراز شادی از شکست خفت‌بار تیم ملی ایران را تنها مختص به استان‌های کردستان نمی‌داند و می‌گوید: "من بر این باورم این پدیده دیگر مختص به کردستان ایران نیست، روزگاری چرا این تنها یک پدیده مختص ملت کرد بود چونکه ما از همان ابتدا معتقد بودیم که این تیم نمایندگی ملت‌های ایران را نمی‌کند بلکه تیم جمهوری اسلامی است. خوشبختانه حالا بعد از حاکمیت ٤٥ ساله جمهوری اسلامی و ظلم‌های این حکومت در حق ملت‌های تحت ستم ایران، این دیدگاه به سراسر ایران گسترش یافته است".

نجاری در ادامه می‌گوید: به همین خاطر تیم‌های ورزشی جمهوری اسلامی که تحت نام این حکومت و زیر پرچم این رژیم در رقابت‌ها شرکت می‌کنند، وقتی شکست می‌خورند شاهد شادی مردم در کردستان، بلوچستان، آذربایجان و حتی تهران و شیراز و مشهد و دیگر شهرهای فارس زبان، هستیم. دیگر آن دوران پایان یافت که مردم از پیروزی‌ تیم‌های ورزشی جمهوری اسلامی شادی کنند بلکه امروزه از شکست‌ این تیم‌ها شاد می‌شوند".

جمال نجاری همچنین به یکی دیگر از عوامل موثر در ابراز شادی مرم بخاطر شکست تیم ملی ایران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: "از زمانی که جمهوری اسلامی سر کار آمده است تا به امروز، هیچ یک از تیم‌های ورزشی ایران همدل و همراه مردم نبوده‌اند، آن‌ها دوشادوش مردم نبوده‌اند، آن‌ها مردم را در مقابل حکومت تنها گذاشتند، مردمی که صاحبان اصلی هر آنچه آنان دارند، هستند. آن‌ها حتا در مقابل کشتار مردم در قیام‌های مختلف از جمله قیام ژینا، سکوت کردند، آن‌ها از مردم حمایت نکردند پس منطقی می‌باشد که مردم نیز از شکست آن‌ها شادمان شوند".