رفتن به محتوای اصلی

خطر دیپورت قریب‌الوقوع زوج پناهجوی کُرد از ترکیه

خطر دیپورت قریب‌الوقوع زوج پناهجوی کُرد از ترکیه
حسین منبری و همسرش شوگار محمدی
posted onFebruary 17, 2024
noدیدگاه

حسین منبری، از فعالین سیاسی و مدنی کرد ایرانی، که بخاطر حضور در اعتراضات مرتبط به قیام ژینا، مجبور به ترک ایران شده بود، از سوی پلیس اداره مهاجرت ترکیه بازداشت و برای دومین بار به کمپ دیپورتی‌ها منتقل شده است.

در همین رابطه شوگار محمدی، همسر آقای منبری، روز شنبه، ٢٨ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، با انتشار پیامی ویدئویی اعلام کرد: "همسرم که برای امضا دادن به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه کرده بود بدون دلیل از سوی پلیس بازداشت و به کمپ دیپورتی‌ها منتقل شد".

شوگار محمدی در ادامه پیام خود یادآور می‌شود: "حسین امروز با من تماس گرفت و بهم هشدار داد که نامه دیپورتی هر دویمان آمده است و به همین خاتر هر لحظه احتمال بازداشتم از سوی پلیس ترکیه وجود دارد".

خانم محمدی از فعالان و سازمانهای حقوق بشری درخواست می‌کند تا با تلاش خود مانع از دیپورت آنها شوند و آنار را نجات دهند.

آقای منبری به همراه همسرش شوگار محمدی، حدود یک سال قبل نیز توسط پلیس ترکیه بازداشت شده بودند و اواسط اردیبهشت ماه پس از حدود پنج ماه بلاتکلیفی در کمپ دیپورتی موغلا در ترکیه آزاد شدند.

این زوج پناهجو سال گذشته بدلیل حضور در اعتراضات مرتبط به قیام ژینا، از سوی عناصر سپاه تروریستی پاسداران مورد تهدید قرار گرفته و مجبور به فرار بسمت ترکیه شدند اما در آنجا نیز در امان نبود و توسط پلیس در مارماریس بازداشت و به کمپ دیپورتی‌ها انتقال داده شدند.

پیشتر "شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه" در اطلاعیه‌های متعددی خطاب به تمامی نهادهای حقوق بشری، سازمان‌ها و احزاب سیاسی تأکید کرده بود در صورت بازگرداندن اجباری این زوج به ایران، آنان با "خطر جدی جانی" روبه‌رو خواهند شد.

بنابر گزارش سازمان‌های حقوق بشری، دولت ترکیه طی سال‌های اخیر به شدت تمام و برخلاف تمام قوانین بین‌المللی با پناهجویان ایرانی برخورد می‌کند و در بسیاری از موارد فعالینی را که با خطر جدی مرگ روبرو هستند به ایران دیپورت می‌کنند.