رفتن به محتوای اصلی

فراخوان اقدام فوری برای نجات جان توماج صالحی

فراخوان اقدام فوری برای نجات جان توماج صالحی
توماج صالحی هنرمند آزادیخواه
posted onFebruary 13, 2024
noدیدگاه

حساب کاربری توماج صالحی، با انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل و ورود به موضوع آدم‌ربایی توماج صالحی توسط عوامل امنیتی جمهوری اسلامی شد.

در این فراخوان آمده است: "توماج صالحی، خواننده مطرح رپ ایرانی، در سال ۲۰۲۳ به قید وثیقه آزاد شد اما ۱۲ روز پس از آزادی بدون هیچ گونه دستور قضایی، بار دیگر از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس ربوده شد. او را به این خاطر ربودند که پس آزادیش از زندان در مورد شکنجه‌هایی که در بازداشت متحمل شده بود، سخن گفته است".

قابل ذکر است توماج صالحی، در ویدئویی که در مورد دوران زندانی بودنش در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده بود به تشریح شکنجه‌های شدید جسمی و روحی خود اشاره کرده بود و قرار بر این بود که ویدئوهایی دیگری در این مورد آماده و پخش کند که با ربوده شدن او دیگر نتوانست این ویدئوها را منتشر کند.

در بخش دیگری از این فراخوان آمده است: "توماج پیش از این در یک دادگاه غیرعلنی و بدون حضور وکیل و خانواده‌اش و بدون اطلاع قبلی به یک سال حبس محکوم شده بود. اتهام او تبلیغ علیه نظام بود. او اکنون با اتهامات جدیدی در دادگاه آتی در شانزدهم مارس ۲۰۲۴ روبرو می‌باشد، اتهاماتی از جمله تحریک به خشونت، کمک به شورش و تجمع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی".

این فراخوان همچنین به وضعیت سلامت این هنرمند آزادیخواه اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که نهادهای امنیتی ایران مانع از رسیدگی پزشکی به وضعیت توماج می‌شوند چونکه "بدلیل شکستگی پایش که در جریان دستگیری اولیه خود متحمل شده بود، نیاز به جراحی دارد. محرومیت از مراقبت پزشکی در زندان و رنج بردن از درد، سلامتی او را با خطر جدی روبرو کرده است".

توماج صالحی که تنها بدلیل حمایت از خواست‌های مردم و انتقاد از سیستم حکومتداری در ایران مورد خشم جمهوری اسلامی قرار گرفته، پیشتر ۲۵۲ روز را در سلول انفرادی گذرانده و بنابر اظهارت خودش ۱۲ ساعت بطور مستمر از طریق شوک الکتریکی و ضربه زدن به سر، چشم و بدنش شکنجه شده که منجر به شکستگی استخوان، آسیب به چشم و از دست دادن دندان شد. او در تمام مدت بازداشت، از مراقبت‌های پزشکی حیاتی محروم بوده است.

در پایان این فراخوان آمده است: "ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم، حکومت ایران را برای آزادی فوری توماج صالحی و رد همه اتهامات ساختگی علیه او، تحت فشار قرار دهد. ما همچنین خواستار تشکیل یک کمیته بین‌المللی برای انجام تحقیقات مستقل در مورد اعمال شکنجه علیه توماج صالحی و سایر زندانیان توسط نهادهای امنیتی ایران هستیم".