Skip to main content

نخستین نتیجە ماراتون کارگران با مفسدین نظام، واگذاری شرکت هفت‌تپە لغو شد

نخستین نتیجە ماراتون کارگران با مفسدین نظام، واگذاری شرکت هفت‌تپە لغو شد
posted onMay 9, 2021
nocomment

اگر بتوان صدور رای بە ابطال واگذاری شرکت هفت‌تپە را یک پیروزی قلمداد کرد، باید گفت نخستین دستاورد کارگران بی‌دستمزد این شرکت رقم خوردە است.

بالاخرە پس از شش سال مبارزە بی‌وقفە کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپە خوزستان، فرآیند واگذاری این شرکت بە عوامل حکومتی متوقف شد.

با اعلام ورشکستگی شرکت هفت‌تپە در سال ٩٤، مبارزە کارگران آغاز شد. عوامل متنفذ جمهوری اسلامی در دستگاه‌های مختلف از فرصت استفادە کردە و سعی در واگذاری شرکت بە اشخاص حقوقی تحت عنوان "خصوصی‌سازی" کردند.

کارگران طی شش سال مبارزە مستقیم و نفس‌گیر با مقامات جمهوری اسلامی، از صاحبان شرکت گرفتە تا بانک مرکزی و دستگاه‌های قضایی، سرانجام توانستند از واگذاری شرکت جلوگیری کنند.

با این وجود هنوز تکلیف دستمزد کارگران مشخص نیست و هیچکس یا نهادی بە عنوان مسئول رسمی، پرداخت این مبالغ را بر عهدە نگرفتە است.

در این پروندە مسئلە تبانی بین مدیر عامل شرکت و دو مقام در بانک مرکزی از بزرگترین موانع بە شمار می‌روند. سازمان خصوصی‌سازی، دیوان محاسبات و سازمان بازرس از دیگر نهادهایی هستند کە بە طور مستقیم و غیرمستقیم در این پروندە نقش ایفا کردەاند.

با این اوصاف، علی رغم نتیجە‌بخش بودن مبارزات در پیشگیری از واگذاری شرکت، مسئلە پرداخت دستمزد کارگران و مسئولیت و تملک مالی شرکت بحث‌برانگیز نیشکر هفت‌تپە همچنان بدون نتیجە خاصی مطرح است.