Skip to main content

امحا محتوای دوربین‌های آژانس، باج‌خواهی تازە جمهوری اسلامی از دولت بایدن

امحا محتوای دوربین‌های آژانس، باج‌خواهی تازە جمهوری اسلامی از دولت بایدن
posted onMay 9, 2021
nocomment

مقام ارشد جمهوری اسلامی در "مجلس" طی مصاحبەای با فرسایشی خواندن مذاکرات کنونی تهدید کرد تا سوم خردادماه، محتوای دوربین‌های آژانس امحا و همگی غیرفعال خواهند شد.

مجتبی ذوالنوری، امروز شنبە، ١٨ اردیبهشت، در اظهارتی مبنای این اقدامات را طرح ٩ مادەای موسوم بە "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" عنوان کردە کە آبان‌ماه گذشتە، رسانەهای تبلیغاتی داخلی بە مثابە "قانون" جمهوری اسلامی منتشر کردند.

طبق این ٩ مادە، جمهوری اسلامی دستگاه‌های تابع خود در دولت را بە عملیاتی کردن غنی‌سازی ۲۰ درصدی و فعال کردن سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر موظف می‌داند. همچنین، این قانون می‌افزاید در صورت عدم رفع موانع تجاری تحریمی، "دولت موظف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند."

پس از بی‌اعتبار خواندن برجام دولت دونالد ترامپ و هشدار بە خروج از این توافق، علی خامنەای اعلام کرد جمهوری اسلامی این توافق را آتش خواهد زد، اما با عملی شدن این هشدار، جمهوری اسلامی با عقب‌نشینی از شعار خامنەای، همچنان بە عنوان عضوی از این توافق باقی ماند.

عقب‌نشینی علی خامنەای از موضع خود نشان داد کە این تهدیدات مصرف داخلی داشتە و شعاری از سوی شخص نخست جمهوری اسلامی برای حفظ ماهیت ایدئولوژی "ضدغربی" و متقاعدسازی گروه‌های درون نظام است.