بازبدە بۆ ناوەڕۆکی سەرەکی

زندان‌های ایران به قتلگاه فعالین مدنی و سیاسی بدل شده‌اند

وخامت وضعیت جسمانی سه فعال کارگری محبوس در زندان اوین
AvaToday caption
وخامت وضعیت جسمانی سه فعال کارگری محبوس در زندان اوین
posted onFebruary 8, 2024
noبۆچوون

جمهوری اسلامی ایران با قرار دادن زندانیان در شرایط غیراستاندارد و غیربهداشتی یا تحت شکنجه قرار دادن آن‌ها، موجب ایجاد آسیب‌های جدی جسمانی بر زندانیان سیاسی می‌شود، سپس از تحت درمان قرار گرفتن آنان سر باز زده و زمینه‌های بروز بیماری‌های صعب‌العلاج و مرگ تدریجی آنان را مهیا می‌کند.

رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد می‌باشند که به دلیل بی‌توجهی مسئولان قضایی به پروسه درمانشان، در شرایط جسمانی وخیمی بسر می‌برند.

بر اساس گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی به رغم تایید پزشکان زندان و بیمارستان طالقانی مبنی بر ضرورت جراحی فوری و اورژانسی گردن و تاکید خطرات جدی و جبران ناپذیر در صورت عدم جراحی، همچنان بلاتکلیف و محروم از مرخصی پزشکی است.

رضا شهابی در تاریخ بیست‌ودوم اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شد و‌تاکنون حتی از یک روز مرخصی پزشکی نیز برخوردار نبوده است.

داود رضوی ۶۳ ساله، از عوارض بیماری‌های گوارشی و چشم و زانو رنج می‌برد اما با این حال مسئولین زندان اوین او را از ادامه درمان و دسترسی به خدمات پزشکی محروم کرده‌اند.

داود رضوی در تاریخ پنجم مهر ماه ۱۴۰۱ بازداشت شد. از آن تاریخ با وجود تشدید مشکلات گوارشی و خونریزی معده، و ابتلا به مشکلات بینایی و زانو درد و آرتروز از هرگونه مرخصی پزشکی محروم بوده است.

حسن سعیدی به دلیل بیماری لثه و دهان اکثر دندانهای خود را در زندان از دست داده و به دلیل بی‌توجهی زندانبان نسبت به رسیدگی به درمان دندان‌های او دچار مشکلات سوء هاضمه نیز شده و نیاز فوری به درمان در خارج از زندان دارد.

حسن سعیدی از تاریخ بیست‌وهشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ تا کنون بدون بک روز مرخصی، حتی با وجود تصادف شدید فرزندش، در زندان به سر میبرد.

بنا بر تحقیق و گزارش فعالان حقوق بشر زندان‌های ارومیه، سنندج و مهاباد به عنوان بد‌ترین زندان‌ها از نظر رسیدگی درمانی و پزشکی می‌باشند که‌ در آن زندانیان سیاسی کرد با محرومیت درمانی مواجه می‌باشند.