رفتن به محتوای اصلی

جانباختن حداقل ١١ زندانی زیر شکنجه نهادهای امنیتی ایران در سال ٢٠٢٣ میلادی

جان باختن حداقل ١١ زندانی زیر شکنجه نهادهای امنیتی ایران در سال ٢٠١٤ میلادی
تصاویر ٩ زندانی سیاسی که زیر شکنجه‌های شکنجه‌گران جمهوری اسلامی جانباختند
٦٠ درصد زندانیان سیاسی جانباخته در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران، کرد بوده‌اند و ٢٦ درصد جانباختگان نیز زندانی سیاسی بوده‌اند و ٩٥ درصد زندانیان سیاسی جانباخته نیز غیرفارس و از اقلیت‌های ملی ایران بوده‌اند
posted onFebruary 25, 2024
noدیدگاه

با توجه به آرشیو خبری آواتودی، در سال ٢٠٢٣ میلادی و همزمان با تداوم جنبش زن، زندگی، آزادی حداقل یازده زندانی بخاطر شکنجه شدن توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، جان داده‌اند. البته قابل ذکراست  تنها ٩ مورد از جانباختگان، زندانی سیاسی بوده‌اند

برپایه گزارشات موثق خبری و ثبت آمار زندانیان کشته شده در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ایران طی سال ٢٠٢٣ میلادی، حداقل ۳٢ زندانی بدلایل مختلف از جمله شکنجه، عدم رسیدگی پزشکی، درگیری با دیگر زندانیان، مرگ مشکوک، مسمومیت، خودکشی، شلیک گلوله در حین بازداشت و سکته قلبی پیش از اعدام و... جانباخته‌اند.

از این تعداد، ١١ مورد از مرگ‌های ثبت شده بدلیل شکنجه شدن توسط نیروهای امنیتی ایران بوده است. قابل ذکر است از ١١ مورد مذکور نیز، ٩ نفر آنان، زندانی سیاسی بوده‌اند که بخاطر شدت شکنجه‌ها به شهادت رسیده‌اند.

بعد از خیزش ملت‌های ایران و شکل‌گیری قیام زن، زندگی، آزادی جمهوری اسلامی برای کنترل وضع موجود با تمام توان وارد صحنه شد و از هیچ جنایتی برای سرکوب خیزش مردم کوتاهی نکرد.

کشته شدن ١١ زندانی در زیر شکنجه‌ در زندان‌های ایران
حاکمیت اسلامی حاکمیت مرگ است

در همین راستا، فعالان حقوق بشر ایران از افزایش ۶۸ درصدی صدور احکام اعدام طی سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش رسمی منتشر‌شده از سوی فعالان حقوق بشر ایران، از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ تا پایان این سال تعداد موارد اجرای احکام اعدام در ایران به بیش از ۷۴۶ مورد رسیده بود.

از سوی دیگر شکنجه بازداشت شدگان با چنان شدتی انجام می‌شد که اگر فرد مضروب هم جان سالم به در می‌برد، قطعا دچار آسیب جدی جسمی و روحی می‌گردید.

در زیر لیستی از ٩ نفر زندانی سیاسی که در زیر شکنجه شکنجه‌گران جمهوری اسلامی جان باختند ارائه می‌شود:

شیرزاد احمدی‌نژاد ۴۱ ساله و اهل بوکان

موسی اسماعیلی ۳۵ ساله و اهل پیرانشهر

پیمان گلوانی ۲۴ ساله و اهل مهاباد

حسن جوجه‌گلوانی اهل پیرانشهر

آرمان سنگی ٢٧ ساله و اهل بانه

محمود رخشانی، جوان ۱۹ ساله اهل زابل

ابراهیم ریگی پزشک ۲۴ ساله و اهل زاهدان

صادق فولادی‌وندا ۲۹ ساله اهل گچساران

جواد روحی جوان ۳۵ ساله اهل آمل.