رفتن به محتوای اصلی

"٧٧ درصد مردم ایران در انتخابات پیش رو رای نمی‌دهند"

"٧٧ درصد مردم ایران در انتخابات پیش رو رای نمی‌دهند"
AvaToday caption
 مؤسسه "گَمان" در آخرین گزارش خود اعلام کرد، بیش از سه‌چهارم مردم ایران در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنند و در صورت برگزاری یک رفراندوم، رأی حدود ۷۵درصد پاسخ‌دهندگان "نه به جمهوری اسلامی" است.
posted onFebruary 12, 2024
noدیدگاه

گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گَمان) از ۱۱ تا ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، به مدت هشت روز، از ۵۸هزار و ۱۵ پاسخ‌دهنده از داخل ایران، یک نظرسنجی با عنوان "نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲" انجام داده است.

برپایه ادعای مجریان این گزارش، نتایج این نظرسنجی با سطح اعتبار ۹۵درصد قابل تعمیم به کل جامعه ایران است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، تنها حدود ۱۵درصد جامعه آماری قصد دارند که قطعا در انتخابات مجلس رأی دهند و ۷۷درصد اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد. حدود ۸درصد هم هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۳۸درصد جامعه از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه اسفند، اطلاع نداشته‌اند.

از سوی دیگر حدود ۷۵درصد پاسخ‌دهندگان در جواب به این سئوال که "اگر همین امروز یک رفراندوم آزاد با سؤال جمهوری اسلامی: آری یا نه؟ برگزار شود، رأی شما چه خواهد بود؟" گفتند که رأی آنها "نه به جمهوری اسلامی" می‌باشد و انتخاب ۱۶درصد "آری به جمهوری اسلامی" بوده و حدود ۹درصد نیز گزینه "نمی‌دانم" را انتخاب کرده‌اند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری قرار است روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شود. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر "رقابت" می‌کنند.

مؤسسه "گَمان" می‌گوید، همانند نظرسنجی‌های پیشین این نهاد پژوهشی، یک سؤال نیز درباره گرایش سیاسی شرکت‌کنندگان پرسیده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۴۰درصد جامعه "خواهان براندازی جمهوری اسلامی به عنوان پیش‌شرط هر تغییر"، ۲۵درصد "خواهان تحولات ساختاری و گذار از جمهوری اسلامی"، ۱۱درصد "خواهان حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب و حامی سیاست‌های نظام و رهبری"، و ۹درصد "خواهان اصلاحات تدریجی در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی" هستند و ۱۴درصد هم خود را متعلق به هیچ یک از این گرایش‌ها نمی‌دانند.

قابل ذکر فعالین سیاسی کرد نسبت به این نظرسنجی بدلیل حاکم بودن دید مرکزگرایی نقد داشته‌اند. آن‌ها بر این باورند که می‌بایست در بخش دیدگاه سیاسی، نظر ملت‌های کرد، بلوچ، عرب و ترک در مورد اینکه می‌خواهند در چارچوب ایران بمانند یا جدایی را ترجیح می‌دهند، پرسیده می‌شد.