رفتن به محتوای اصلی

وعده‌های کرونایی دولت به جیب چه کسانی سرازیر شد؟

با گذشت چندین ماه از شیوع ویروس مرگبار کرونا، وعده‌های جمهوری اسلامی برای جبران خسارت صنعتگران و تجار، یا تحقق نیافته و یا به جیب آقازاده‌ها و ژن‌های خوب سرازیر شده است.
با گذشت چندین ماه از شیوع ویروس مرگبار کرونا، وعده‌های جمهوری اسلامی برای جبران خسارت صنعتگران و تجار، یا تحقق نیافته و یا به جیب آقازاده‌ها و ژن‌های خوب سرازیر شده است.
posted onJune 20, 2020
noدیدگاه

به گزارش آواتودی، پس از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان با مشکلات اقتصادی روبرو شده و دولت‌ها تلاش کردند با ارائه وام‌های بلاعوض و یا وام‌های کم‌بهره، تا حدودی این مشکلات را جبران کنند.

جمهوری اسلامی نیز به طور مرتب وعده می‌داد که از کسب و کارها و اقشار کم‌درآمد حمایت مالی کرده و بخشی از مشکلات آنها را جبران می‌کند.

اکثریت مطلق این وعده‌ها تاکنون محقق نشده و حتی وام یک میلیون تومانی وعده داده شده، به بسیاری از خانواده‌‌ها پرداخت نشده است.

یکی از مهمترین کسب و کارهایی که در جهان به واسطه کرونا آسیب‌های بسیاری متحمل شد، مربوط به کسب‌ و کارهای مربوط به گردشگری است.

در همین رابطه ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی وعده پرداخت تسهیلات حمایتی گردشگری برای جبران خسارت‌های ویروس کرونا را اعلام کرد و گفت: ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شغل اختصاص می‌یابد.

شرط پرداخت تسهیلات فوق این بود که دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هیچ یک از نیروهای خود را اخراج نکرده و حقوق دوران تعطیلی را نیز به طور کامل به آنها پرداخت کنند.

پس از آن، وزارت راه نیز با اعلام اینکه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی باید پول بلیط پروازهایی که انجام نشده است را به مسافران بازگردانند، شرط دیگر پرداخت این تسهیلات را بازپرداخت وجوه دریافتی عنوان کند.

بلافاصله وزارت میراث بخشنامه دیگری را صادر و اعلام کرد که شرط پرداخت وام فوق، بازگرداندن وجوه مربوط به تورهای گردشگری نوروز 99 است.

بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، این شروط را اجرایی کردند، اما همچنان از تسهیلات مربوط به جبران خسارات ناشی از کرونا خبری نبود.

به همین دلیل، بسیاری از مدیران این دفاتر طی جلسات متعدد با حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، اعتراض خود را اعلام و خواستار بهره‌مندی از تسهیلات وعده داده شده از سوی جمهوری اسلامی شدند.

هر بار مدیران عالی‌رتبه انجمن صنفی دفتار خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی وعده می‌دادند که این اعتراضات را پیگیری خواهند کرد، اما هفته گذشته مشخص گردید که وزارت میراث فرهنگی به جای پرداخت تسهیلات به دفتار خدمات مسافرتی، بودجه‌های هنگفتی را به بهانه برگزاری نمایشگاه‌های BTB به انجمن‌ها و مدیران کل استانی وزارت میراث فرهنگی پرداخت کرده و در حقیقت وعده‌های کرونایی به جیب آقازاده‌ها و ژن‌های خوب سرازیر شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی "وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دستور مستقیم علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری مبلغ ۷ میلیارد تومان به دو تشکل سراسری گردشگری کشور و مدیران کل استانی اهداء کرد تا تشکل‌های استانی نیز براساس تصمیم مدیران کل استانی از این مبلغ برای رونق گردشگری و تلاش برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کنند."

حال معلوم نیست در دوران شیوع کرونا و تعطیلی تمام مراکز گردشگری و ممنوعیت ورود و خروج مسافر به داخل کشور، برگزاری نمایشگاه معرفی توانمندی‌های گردشگری برای مسافران خارجی تا چه اندازه واقعیت دارد؟

بر اساس اسناد موجود، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به ریاست بحرمت‌الله رفیعی که باید از حقوق دفاتر خدمات مسافرتی حمایت می‌کرد، تنها مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی دریافت کرده است!

جامعه تورگردانان ایران مبلغ٤ میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه‌های مربوط به معرفی توانمندی‌های جذب گردشگر خارجی در این مدت دریافت کرده است.