مرکز آمار ایران روز دوشنبه اول تیرماه گزارشی از رشد اقتصادی این کشور در سال ۱۴۰۴ منتشر کرد که بر اساس آن، این رشد با نفت «۰.۲ درصد» و بدون نفت منفی «۰.۳ درصد» بوده است.
این گزارش میگوید که تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال با نفت و ۷۵ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت بوده است.
ایران در سال گذشته درگیر جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل، اعتراضات دیماه و جنگ ۴۰ روزه با آمریکا و اسرائیل بوده است که این عوامل در کنار تحریمهای شدید بینالمللی و فساد گسترده میتواند از دلایل کاهش رشد اقتصادی کشور باشد.
برخی اقتصاددانان نسبت به ادامه کاهش رشد اقتصادی ایران در سال جاری هشدار دادهاند که میتواند نرخ تورم را در بدبینانهترین حالت وارد محدوده سه رقمی کند که به معنای کاهش شدید ارزش پول ملی و تشدید نااطمینانی خواهد بود.
حجتالله میرزایی، مدیر سابق صندوقهای بازنشستگی کشور، خرداد امسال با اشاره به این موضوع اعلام کرد که در سناریوهای جدید، رشد اقتصادی ایران ممکن است به محدوده منفی ۸.۵ تا منفی ۱۰ درصد برسد و حدود ۴.۵ میلیون نفر دیگر در سال جاری به جمعیت زیر خط فقر اضافه شوند.
همزمان "تانکر ترکرز" که وضعیت محمولههای نفتی را رصد میکند، روز یکشنبه ۳۱ خرداد خبر داد که ایران از ۱۵ ژوئن امسال (۲۵ خرداد) تاکنون ۳۶ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است.
بر اساس این گزارش، ایران تقریباً به همین میزان نیز در محمولههای شناور خود نفت ذخیره کرده است.