بازبدە بۆ ناوەڕۆکی سەرەکی

خاموشی ایران را بلعید

خاموشی ایران را بلعید
تصویر آرشیوی است
پس از صنایع، اداره‌ها برای رفع بحران برق تعطیل شدند
posted onAugust 5, 2024
noبۆچوون

در حالیکه جمهوری اسلامی ایران داعیه پرچمداری پیشرفت در منطقه را دارد، از تامین اساسیترین منبع و عامل پیشرفت، یعنی برق عاجز است. این حکومت فاشیستی برای کاهش نیازمندیهایش به برق در ابتدای تابستان، دستور تعطیلی صنایع را صادر کرد.

اما شدت نیاز و تقاضای برق، تهران را بر آن داشت تا در اواسط تابستان نیز به سراغ ادارات رفت تا با تعطیل و نیمه‌تعطیل اعلام کردن آنها شاید میزان تقاضای برق را کاهش دهد.

در همین رابطه شورای اطلاع‌رسانی دولت در اطلاعیه‌ای از کاهش ساعت کاری ادارات در ۱۵ استان در روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، ساعات کاری استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، گلستان، مازندران، مرکزی و یزد، فردا از ساعت شش تا ۱۰ صبح خواهد بود.

پیش از این کارگروه انرژی استان یزد اعلام کرده بود ساعات کاری ادارات این استان از شنبه ۱۳ مرداد تا چهارشنبه ۱۷ مرداد، بین ساعات شش صبح تا ۱۲ ظهر تعیین شده است.

استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و مرکزی هم شرایطی مشابه یزد داشتند.

مقام‌های استان اصفهان اعلام کردند ادارات این استان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۷ و ۱۸ مرداد به دلیل گرما و پایین آمدن کیفیت هوا تعطیل خواهند بود.

خسارت پنج میلیارد دلاری

بنابر آمارهای حکومتی، ۴۴ درصد تقاضای برق ایران متعلق به صنایع است؛ صنایع فرسوده‌ای که خودشان یکی از منابع اصلی هدر رفت انرژی هستند. نرخ طبیعی اتلاف برق در شبکه انتقال در کشورهای توسعه یافته‌ حدود چهار درصد است. در حالیکه این نرخ در ایران ۱۴ درصد اعلام شده است.

اما تعطیلی صنایع ضربات مهلکی بر بدنه محتضر اقتصاد ایران زد. به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، قطع برق موجب شده است تا صنایع ایران سالانه پنج میلیارد دلار خسارت ببینند.

به گفته کارشناسان قطعیهای مکرر برق در سراسر ایران، زمینەهای شکلگیری اعتراضات مردمی علیه بی کفایتی تهران و سیاستهای فاشیستی جمهوری را تشدید خواهد کرد.