رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه اروپا و آمریکا حلقه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تنگ‌تر کردند

اتحادیه اروپا و آمریکا حلقه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تنگ‌تر کردند
posted onJune 1, 2024
noدیدگاه

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، روز جمعه ١١ خردادماه ١٣٩٦ شمسی، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه اشخاص و نهادها و سازمان‌هایی که در فعالیت‌های تروریستی ایران در منطقه و جهان دست دارند، اعمال کردەاند.

به همین منظور اتحادیه اروپا، مشخصا شش شخص و سه نهاد جمهوری اسلامی را به دلیل نقش‌شان در انتقال پهپاد به روسیه و انتقال پهپاد و موشک به "گروه‌های شبه‌نظامی و نهادهای تضعیف‌کننده صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه و دریای سرخ" تحریم کرد.

از سوی دیگر، در واشنگتن نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا همزمان با تحریم چهار شخص و یک نهاد مرتبط با برنامه پهپادی حکومت ایران از سوی ایالات متحده آمریکا وضع شده‌اند.

اشخاص تحریم‌شده عبارتند از:

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ محمدرضا قرائی آشتیانی، وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح؛ غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا؛ افشین خواجه‌فرد، از مدیران سازمان صنایع هوایی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی؛ حسین هاتفی اردکانی، رئیس هیئت مدیره و سهامدار در شرکت با مسئولیت محدود کاوان الکترونیک بهراد؛ مهدی دهقانی محمدآبادی، مدیرعامل، عضو هیئت مدیره، و سهامدار در شرکت با مسئولیت محدود کاوان الکترونیک بهراد.

همچنین نهادهای تحریم‌شده عبارتند از:

قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت با مسئولیت محدود کاوان الکترونیک بهراد، که این شرکت مسئول تهیه و فروش سروموتور و دیگر قطعات مربوط به ساخت پهپاد به سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران پاسداران انقلاب اسلامی.

از سوی دیگر و همزمان با اعمال تحریمهای اروپایی، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، با انتشار بیانیه‌ای از تحریم چهار نهاد و یک فرد فعال در برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

رایان فن کاواندیش، مکاترونیکس کیش، فناوری‌های هوا پیشران سازه سپهر، و مرصاد مهاجر، چهار شرکت تحریم‌شده از سوی آمریکا هستند.

آمریکا همچنین همچون اتحادیه اروپا افشین خواجه‌فرد را که بر دو شرکت تولیدکننده پهپاد با نام‌های شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) و صنایع هوایی قدس نظارت می‌کند، تحریم کرده است.