رفتن به محتوای اصلی

آمریکا بر اهمیت ادامه ماموریت کمیته حقیقت یاب تاکید کرد

آمریکا بر اهمیت ادامه فعالیت کمیته حقیقت یاب تاکید کرد
در جنبش زن، زندگی، آزادی که بعد از مرگ ژینا امینی شکل گرفت و از کردستان آغاز شد، بیش از ١٥٠٠ نفر کشته و قریب به ٢٠ هزار نفر زخمی شدند
posted onMarch 10, 2024
noدیدگاه

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل بر ضرورت ادامه فعالیت این کمیته تاکید می‌کند.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در روز شنبه، ١٩ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "جهان به گزارش و نتیجه‌گیری‌های کمیته حقیقت یاب توجه می‌کند و آنرا حائز اهمیت می‌داند چونکه تاکید می‌کند ممکن است بسیاری از موارد نقض حقوق بشری که در ایران رخ می‌دهد، مصداق بارز جنایت علیه بشریت باشند".

شورای حقوق بشر سازمان ملل چندی پیش یک کمیته حقیقت یاب تشکیل داد تا در باب سرکوب حکومتی علیه جنبش زن، زندگی، آزادی دست به تحقیق مفصل و کاملی بزند.

این کمیته روز جمعه ١٨ اسفندماه اولین گزارش خود را به شورا ارائه داد. کمیته مذکور جمهوری اسلامی را مسئول "خشونت فیزیکی" منجر به مرگ مهسا امینی معرفی کرد و اقدامات حکومت علیه زنان در ایران را مصداق "جنایت علیه بشریت" دانست.

در این گزارش آمده است: "بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر که درگزارش حاضر تصریح شده‌اند، مصداق جنایات علیه بشریت، به‌ویژه جرایم قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و تعقیب، ناپدیدسازی‌های قهری و سایر اعمال غیرانسانی بوده که به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و سازمان‌یافته علیه جمعی از غیرنظامیان، یعنی زنان و دختران و سایر افراد حامی حقوق بشر، ارتکاب یافته‌اند".