رفتن به محتوای اصلی

آمریکا خواستار توقف کامل غنی‌سازی ٦٠ درصد شد

آمریکا خواستار توقف کامل غنی‌سازی ٦٠ درصد شد
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
posted onMarch 7, 2024
noدیدگاه

ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، خواستار رقیق سازی کل ذخایر اورانیوم ٦٠ درصدی ایران شد.

روز چهارشنبه، ١٦ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، نماینده آمریکا در شورای حکام با ارائه بیانیه دولت متبوعش گفت: "همانطور که گزارش دبیرکل مشخص می کند، علیرغم رقیق سازی بسیار اندک ذخایر اورانیوم ٦٠ درصدی ایران، فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان عمیقاً نگران کننده است".

آمریکا به تخطی‌های جمهوری اسلامی از قوانین و خط قرمزهای بین‌المللی اشاره می‌کند و می‌فزاید: "ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود، نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته اضافی و تولید اورانیوم بسیار غنی شده که هیچ هدف صلح‌آمیز منطقی و معتبری در پشت آن نیست، ادامه می‌دهد".

ایالات متحده همچنین به تهدیداتی که برنامه هسته‌ای ایران، در پی دارد اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: "ما همچنان نگرانی‌های جدی در رابطه با ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای که ایران به حفظ آن ادامه می‌دهد، داریم. امروز هیچ کشور دیگری اورانیومن٦٠ درصدی را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند تولید نمی‌کند و اقدامات ایران در تضاد با رفتار سایر کشورهای غیرهسته‌ای عضو معاهده NPT است".

دولت بایدن در بیانیه خود هشدار می‌دهد: "ایران باید تمام و نه فقط بخشی از ذخایر ٦٠ درصدی خود را رقیق سازی کند و همچنین باید تمام تولید اورانیوم ٦٠ درصدی را بطور کامل متوقف کند".

بیانیه مذکور همچنین به عدم شفافیت و دروغ‌پردازی‌های ایران می‌پردازد و با اشاره به پیشینه ایران در مخفی کاری فعالیت‌های خود خاطرنشان می‌شود: "عدم شفافیت ایران در رابطه با تولید سانتریفیوژ به طور جدی نگران کننده است و سؤالات مهمی را در رابطه با ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ایجاد می کند".

پیشتر دبیر کل آژانس شورای حکام در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود: "عدم همکاری ایران برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، توانایی آژانس را برای تشخیص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ایش تضعیف می کند".

در پایان این بیانیه آمده است: "سطح همکاری ایران با آژانس غیرقابل قبول می‌باشد و بسیار کمتر از انتظارات آژانس است. در صورتی که همکاری ایران به طور چشمگیری بهبود نیابد، هیئت باید برای انجام اقدامات بیشتر آماده باشد".