رفتن به محتوای اصلی

وزیرخارجه اطریش: "حمله موشکی ایران به کردستان قابل قبول نیست"

وزیرخارجه اطریش: "حمله موشکی ایران به کردستان قابل قبول نیست"
وزیر خارجه اطریش
posted onFebruary 17, 2024
noدیدگاه

وزیر خارجه اطریش ثبات و امنیت اقلیم کردستان را برای ثبات و امنیت کشورش مهم وصف کرد و گفت: "هر زمین‌لرزه‌ای در کردستان و عراق روی دهد امواج آنرا در اطریش حس می‌کنیم".

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اطریش، که برای شرکت در کنفرانس امنیتی به مونیخ سفر کرده، روز جمعه ٢٧ بهمن‌ماه ١٣٤٢ شمسی، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روداو، به نقاط مشترک میان دولت متبوعش و کردستان اشاره کرد و گفت: "ما منافع مشترک بسیاری داریم از جمله ثبات و توسعه. شرکت‌های اطریشی بسیار مایلند در کردستان و عراق سرمایه‌گذاری کنند و خط تولید راه‌اندازی کنند، آن‌ها فضایی مناسب برای بازرگانی می‌خواهند".

او همچنین به همکاری‌های امنیتی میان طرفین و روابط عمیق دیپلماسی میان وین و هەولیر اشاره کرد و گفت: "حملات موشکی ایران به کردستان غیرقابل قبول است، طی این حملات شهروندان بی‌گناهی کشته شدند. کردستان و عراق برای ما مهم است چونکه اگر زمین‌ لرزه‌ای اینجا روی دهد در اطریش امواج آن حس خواهد شد. امنیت و ثبات کردستان برای امنیت و ثبات اطریش مهم است".

وزیر خارجه اطریش همچنین در مورد بی‌طرفی کشورش در مناقشات بین‌المللی توضحیاتی ارائه داد و گفت: "اطریش از سال ١٩٥٥ و بنابر قانون اساسی‌اش، کشوری بی‌طرف است. ما نمی‌توانیم هیچ سلاحی به کشورهای درگیر در جنگ بفروشیم اما این به معنای در پیش گرفتن یک موضع قاطع و درست نیست".

الکساندر شالنبرگ ادامه داد: "مواضع ما در مورد اکراین و خاورمیانه مشخص و واضح است، ما مواضعی همسو با قوانین بین‌المللی داریم. همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل است. ما بمانند یک کشور کوچک نیاز به یک سیستم بین‌المللی که برپایه قانون اداره شود، داریم. بگونه‌ای که قوانین مراعات شوند و دچار قانون جنگل نشویم ما می‌خواهیم قانون حاکم باشد. این خط قرمز و اصلی ما است".

شالنبرگ متذکر شد: "ما در مقابل ترور بی‌طرف نیستیم، ما در مقابل تهاجم یک کشور به تمامیت ارضی کشور دیگر بی‌طرف نیستیم، ما می‌دانیم در کجا بایستیم".