رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه/ جمهوری اسلامی زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد

مصاحبه/ جمهوری اسلامی تنها زبان زور را می‌شناسد
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران همراه با تعدادی از رهبران سپاه
"هر چه در مقابل جمهوری اسلامی کوتاه بیایی، هیچ مرزی برای بی‌شرمی سیاسی و دیپلماتیک خود قائل نخواهد بود"
posted onFebruary 11, 2024
noدیدگاه

بعد از حملات تروریستی ٧ اکتبر ٢٠٢٣، تاریخ خاورمیانه فصل جدیدی را آغاز کرد که به سخن تحلیلگران، خاورمیانه بعد از ٧ اکتبر با پیش از آن فرق‌های بزرگی خواهد داشت. این تحلیلگران این روز دهشتناک را با ١١ سپتامبر مقایسه می‌کنند که نظم جهانی را تغییر داد و جهانی که امروز در آن نفس می‌کشیم را ایجاد کرد. به همین خاطر آنان بر این باورند ما شاهدان زنده بزرگترین تحولات تاریخی خاورمیانه هستیم.

از ٧ اکتبر تاکنون ارتش‌های اسرائیل و آمریکا، به حملات گسترده‌ای علیه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی دست زده‌اند که در آن میان می‌توان به آغاز جنگ غزه و ترور چندین رهبر ارشد این گروه‌ها اشاره کرد. در ظاهر این دو کشور یک هدف را از این حملات دنبال می‌کنند اما کارشناسان سیاسی برخلاف مردم عادی بگونه‌ای دیگر اصل ماجرا میبینند و تحلیل می‌کنند.

در همین رابطه، کیومرث فتحی، ناظر امور سیاسی کردستان و خاورمیانه، طی مصاحبه‌ای اختصاصی با آواتودی، در پاسخ به این سئوال که آمریکای‌های و اسرائیلی‌ها، چه اهدافی را از حملات به گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند، گفت: "آمریکایی‌ها از همان روزهای آغازین جنگ غزه هشدار دادند که نباید این جنگ گسترش یابد و منطقه را فراگیرد در مقابل ایران نیز از همان ساعات اولیه آ‌غاز جنگ مذکور، در پی گسترش و پراکنده کردن آتش جنگ در سایر مناطق خاورمیانه بوده است. آمریکای‌ها سعی داشتند با انتقال برخی از ناوهای خود به منطقه دست پیش بگیرند و مانع از اقدامات ایران برای گسترش جنگ شوند و از هزینه احتمالی این امر بکاهند. اما ایران با به میدان آوردن حوثی‌ها در یمن و حشد شعبی در عراق، کوشیدند از سویی یک سپر دفاعی برای حزب الله ایجاد کنند و از سوی دیگر هشداری نیز به آمریکا بدهند که ما توان درگیر کردن تمام منطقه در این جنگ را داریم"

جمهوری اسلامی تنها زبان زور را می‌شناسد
هدف گرفتن مامنگاه‌های تروریست‌ها توسط اسرائیل

او افزود: "هر دو واکنش آمریکا و اسرائیل در قبال تحولات اخیر از یک بهانه سرچشمه می‌‌گیرد، اسرائیلی‌ها می‌گویند به ما حمله شده و آمریکایی‌ها نیز می‌گویند به تلافی کشته شدن سربازانمان دست به اقدام نظامی می‌زنیم اما بی‌شک در اهداف بلند مدت متفاوت هستند. اسرائیل خواهان تداوم جنگ و تصفیه حساب با حزب‌الله و ایران است، من بر این باورم بعد از غزه به سراغ حزب‌الله خواهد رفت. نباید فراموش کنیم اسرائیل حمله تروریستی ٧ اکتبر را بزرگترین شکست تاریخ معاصر خود می‌دانند و باید هزینه این حمله را برای دشمنانشان چنان بالا ببرد که دیگر کسی به ذهنش خطور نکند که اینگونه حملات را دوباره کند. قطعا ایرانی‌ها و حزب‌الله به این مساله در تحلیل‌هایشان آگاه هستند به همین خاطر تحرکاتی را آغاز کرده‌اند. بنا به ادعای جبهه ایرانی، آنها توانسته‌اند در این مدت یک سوم ارتش اسرائیل را به خود مشغول کنند. اسرائیل باید از همین الان عملیات‌های گسترده خود برای حذف سران حزب‌الله، حماس و گروه‌های دیگر وابسته به ایران را، آغاز کند".

فتحی همچنین گفت: "اما آمریکایی‌های می‌خواهند از این جنگ پیش آمده برای رسیدن به یک "صلح بزرگ" بهره ببرند تا از این راه بتوانند به یک بازطراحی از منطقه با یک کشور فلسطینی دست یابند یا به یک صلح آبراهام دیگر برسند. بطور خلاصه می‌توانم بگویم اهداف آمریکا شامل انتقام خون سه سرباز کشته شده‌اش، پیشگیری از حمله دوباره به پایگاه‌هایش در منطقه و کاهش فشارهای داخلی بر دولت بایدن است که چرا در قبال ١٦٠ بار حمله به ارتش آمریکا در خاورمیانه واکنش مناسبی از خود نشان نداده است"

جمهوری اسلامی تنها زبان زور را می‌شناسد
تنها چیزی که از ابوباقر ساعدی، فرمانده ارشدحزب‌الله عراق مانده است 

فتحی در سخنانش به دامنه آشوبگری‌های جمهوری اسلامی و اینکه چقدر می‌تواند به سیاست تنش‌زایی خود ادامه دهد، پرداخت یادآور شد: "ایرانی‌ها نه می‌خواهند و نه توان درگیری رودرو با آمریکا را دارند وقتی قاسم سلیمانی، نفر دوم حکومت ایران بدست ارتش آمریکا به هلاکت رسید ایرانی‌ها حتا جرات نداشتند به این ضربه مهلک جوابی مناسب دهند چونکه می‌دانستند هزینه هر اقدامی برابر است با حمله مستقیم آمریکا به ایران. در واقع دامنه جسارت ایران تنها تا آن سطحی گسترش می‌یابد که هیچ خطری برای حمله مستقیم آمریکا به داخل ایران را ایجاد نکند. آمریکایی‌ها نیز از این خط ترس ایران بخوبی آگاه هستند. تا زمانیکه ایرانی‌ها بدانند که خطر و احتمال جدی حمله به پایگاه‌های نظامی و منابع اقتصادی‌اش همچون پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفتی وجود دارد، کوتاه خواهند آمد. ایرانی‌ها تنها در این دامنه دست به اقدامات آشوبگرانه می‌زنند".

این ناظر امور سیاسی کردستان و خارمیانه در جواب این سئوال که آیا ضربات آمریکا به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، تاثیرگذار است یا نه گفت: "من بر این باورم وقتی ایرانی‌‌ها متوجه شوند که آمریکا در واکنش به تحرکاتشان جدی است و اقداماتشان هزینه‌ای گزاف برای آن‌ها خواهد داشت بی‌شک عقب خواهند نشست و آرام می‌گیرند یعنی اگر آمریکای‌ها در پاسخ‌های نظامی خود قاطع و مستمر عمل کنند قطعا ایرانی‌ها عقب خواهند رفت. عقب‌نشینی‌شان نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. من بر این باور نیستم که پاسخ‌های نظامی آمریکا به ایران موجب تحریک بیشتر ایرانی‌ها می‌شود، نه، این غلط است در واقع هرچه پاسخ آمریکا قاطع‌تر و گسترده‌تر باشد ایرانی‌ها بیشتر عقب خواهند نشست. ایران با گرز بزرگ به سر جای خود خواهد نشست. این ویژگی مسلم حکومت ایران است. هر چه در مقابل جمهوری اسلامی نرمتر باشی، هیچ مرزی برای بی‌شرمی سیاسی و دیپلماتیک خود قائل نیست و دست به هر اقدامی می‌زند. پس بر این باورم اگر آمریکا از طریق پاسخ‌های جدی و ممتد نظامی به ایران حالی کند که ادامه سیاست‌های تروریستی و آشوبگرانەاش هزینه سنگینی را بر او تحمیل خواهد کرد، بی‌‌شک تسلیم خواهد شد. حتا در آن زمان حاضر است دست از بزرگترین سرمایه خود در خارج از ایران که حزب الله است، بکشد و بخاطر بقاء خود پشت آنرا خالی کند".

مصاحبه: شهرام میرزایی