رافائل گروسی روز چهارشنبه سوم تیر در یک نشست خبری در نیروگاه هستهای «دایایچی» در فوکوشیمای ژاپن این موضوع را اعلام کرد.
گروسی گفت: «من اظهارات سیاسی را درک میکنم، اینها بخشی از واقعیت هستند؛ اما نکتهٔ اساسی که میخواهم یادآوری کنم این است که یک یادداشت تفاهم وجود دارد که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسیده است».
او افزود: «در این توافق به صراحت آمده است که فعالیتهای هستهای مربوط به مواد و تأسیسات هستهای تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام خواهد شد؛ کاملاً روشن و بدون ابهام».
گروسی همچنین تأکید کرد: «بدیهی است که برای انجام این کار باید بازرسی صورت گیرد. اینکه این بازرسی پسفردا انجام شود، یک هفته دیگر یا ۱۰ روز دیگر، مهم است اما تعیینکننده نیست. این اتفاق خواهد افتاد».
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا هم اعلام کرده که بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی در «زمان مناسب» برای بازرسی از تأسیسات هستهای آسیبدیده به ایران خواهند رفت.
او سهشنبه سوم تیرماه در پاسخ به گزارشهایی مبنی بر نبود برنامهای برای حضور بازرسان آژانس در ایران گفت مقامهای ایرانی در این باره «اشتباه میکنند» و واشینگتن بر سر انجام «بازرسیهای صددرصدی» با تهران توافق کرده است.
او در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز این بازرسیها گفت: «هیچ عجلهای وجود ندارد، اما آنها در زمان مناسب در محل حاضر خواهند شد».
اظهارات تازه مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، یکی از صریحترین موضعگیری این نهاد درباره فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی محسوب میشود. آژانس نقش کلیدی در تعیین وضعیت ذخایر هستهای ایران دارد.
از زمان آغاز جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران در سال گذشته تهران مانع دسترسی آژانس به مراکز غنیسازی شده است.
جمهوری اسلامی همواره ادعا کرده که برنامه هستهایاش صلحآمیز است، هرچند تنها کشوری در جهان به شمار میرود که بدون داشتن برنامه تسلیحات هستهای اعلامشده، اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنیسازی کرده است.