Skip to main content

اصرار آمریکا  برعدم لغو ۵۰۰ تحریم برعلیه جمهوری اسلامی 

واشنگتن  برعدم لغو ۵۰۰ تحریم علیه جمهوری اسلامی  اصرار دارد و تنها برای لغو برخی تحریم‌ها ابراز آمادگی کرده است.
واشنگتن  برعدم لغو ۵۰۰ تحریم علیه جمهوری اسلامی  اصرار دارد و تنها برای لغو برخی تحریم‌ها ابراز آمادگی کرده است.
posted onMay 13, 2021
nocomment

با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند اما واشنگتن تنها برای لغو برخی تحریم‌های ایران ابراز آمادگی کرده است.

دور چهارم مذاکرات  وین  در حالی روز جمعه  گذشته پایان یافت که پیشرفت‌های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم‌های ایالات آمریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

دولت دونالد ترامپ  بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده  برخی از اشخاص و نهادهای دیگر جمهوری اسلامی  را نیز در فهرست تحریم قرار داده بود.

چنین به نظر می رسید که هدف دولت ترامپ از این اقدام دشوار کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به توافق هسته‌ای بود.

 دولت ترامپ جدا از بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، بخش نفت و گاز ایران، بانک مرکزی، و سیستم بانکی ایران را تحت مقوله تروریسم مورد تحریم قرار داد. 

از طرف دیگر، دولت پیشین ایالات متحده در اقدامی بی‌سابقه سپاه پاسداران را که  اقتصاد ایران را در دست دارد به لیست سازمان‌های تروریستی اضافه کرده بود.

 با توجه به سوابق و حمایت گسترده جمهوری اسلامی از تروریسم  و تحریم های فراگیردولت ترامپ رسیدن به تواقق در مذاکرات وین بعید و چالشی بسیار بزرگ به نظر می رسد.