Skip to main content

آیا دلارهای آمریکایی دوباره به ایران سرازیر می شود؟

احتمال یک توافق قریب‌الوقوع در مذاکرات وین چقدر خواهد بود؟
احتمال یک توافق قریب‌الوقوع در مذاکرات وین چقدر خواهد بود؟
posted onMay 9, 2021
nocomment

ناظران و کارشناسان تا این لحظه از احتمال توافق قریب‌الوقوع  درمذاکرات وین خبر داده اند که این مسئله می‌تواند مسیر مناقشه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

این توافق در حالی ممکن است روی بدهد که جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رسانده و فعالیت‌های تروریستی خود را در عراق و یمن گسترش داده است.

 کارشناسان می‌گویند در ازای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی امکان آزادسازی ۲۰ ملیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران و صدور معافیت‌های فروش نفت به برخی کشورها وجود دارد.

دور چهارم مذاکرات وین با حضور هیئت های دیپلماتیک کشورهای عضو برجام  دیروز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه با دستور العمل های جدید آغاز شد.

حسن روحانی دو روز قبل از شروع  دور چهارم مذاکرات در روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت  ادعا کرده بود: «به عنوان رئیس دولت به مردم می‌گویم که تحریم شکسته شده است» و ضمن اشاره به موفقیت‌های حاصل شده جمهوری اسلامی در وین ادعا کرده بود «به زودی تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد».

پیش تر سی‌ان‌ان گزارش کرده بود که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، ماه‌ها به دنبال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران و انتقالشان از طریق کانال انسان دوستانه بوده است.

در این میان دولت جو بایدن با این مساله روبرو است که  آزادسازی یک میلیارد دلار و انتقال آن به ایران چه تصویری از دولت آمریکا ایجاد خواهد کرد؟

آیا برجام مجدداً بدون در نظر گرفتن تهدیدهای موشکی، نفوذ منطقه‌ای و نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، احیا خواهد شد؟ 

روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، زمان انقضای همکاری تهران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود، باید دید آیا جو بایدن مانند باراک اوباما پالت‌های پر از دلار را به جمهوری اسلامی هدیه خواهد کرد؟