Skip to main content

دروغ بزرگ احیای دریاچه ارومیه و خطر آوارگی ۱۳ میلیون انسان 

زنگ خطر خشک شدن دریاچه ارومیه و وقوع فاجعه زیست محیطی و انسانی در منطقه
زنگ خطر خشک شدن دریاچه ارومیه و وقوع فاجعه زیست محیطی و انسانی در منطقه
posted onMay 6, 2021
nocomment

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد اجرایی احیای دریاچه ارومیه  از ناپایدار بودن وضعیت دریاچه ارومیه خبر داده است.

این در حالی است که سال های قبل ادعا می شد که وضعیت دریاچه مطلوب است.

سال های اخیر مسئولان  با توجه به  ترسالی ها و وضعیت بارندگی،  توهم احیای دریاچه را ایجاد کرده بودند اما امسال با افزایش دمای هوا و کاهش میزان بارندگی ها مشخص شده که این دریاچه اصلاً احیا نشده است.

این یعنی در حقیقت  فاکتوراصلی در نظر گرفته شده برای تعیین وضعیت احیای دریاچه ارومیه، شرایط  اقلیمی و آب و هوای منطقه بوده است نه اقدامات ستاد اجرایی احیای دریاچه.

در واقع بنا به عقیده متخصصان و کارشناسان محیط زیست با در نظر گرفتن شاخص های تنوع زیستی گیاهی و جانوری و میزان تراز اکولوژیک، احیا شدن دریاچه ارومیه دروغی بیش نیست.

ناکارآمدی ستاد اجرایی احیای دریاچه ارومیه و بی کفایتی وزارت نیرو در تامین حق آبه دریاچه باعث شده زندگی بیش از ۵ میلیون انسان به مخاطره بیفتد.

حق‌آبه محیط‌ زیست، سهمی از دریاچه‌هاست که انسان‌ها آن را برای مصارف خودشان پشت سدها نگه می دارند. وزارت نیرو حق آبه دریاچه ارومیه را پشت سدها نگه داشته در حالی که عدم تامین آن در طبیعت می‌تواند منجر به نابودی  دریاچه شده تا جایی که تنها سرابی از دریاچه ارومیه باقی بماند.

در سال های اخیر، هم‌زمان با انتشار اخبار خشک شدن ۸۸ درصد از دریاچه ارومیه، کارشناسان هشدار داده بودند که اگر کاری برای احیای آن انجام نشود، جمعیت ساکن در کنار دریاچه به‌دلیل طوفان شن و گرد و غبار مجبور به مهاجرت خواهند شد.

هچنین مقامات محیط زیستی نیز اعلام کرده بودند که در صورت خشک‌شدن دریاچه ارومیه، شهر تبریز باید تخلیه شود.

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان محیط زیست، خشک شدن دریاچه ارومیه باعث تغییر محیط زیست منطقه می‌شود و هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری مملو از بادهای نمکی تغییر خواهد کرد. 
علاوه بر این، بسیاری از آلودگی‌های صنعتی و مواد سمی کشاورزی وارد آب‌های مرتبط با دریاچه می‌شوند و پس از خشکی دریاچه منجر به بروز بیماری‌های تنفسی برای مردم منطقه خواهند شد.

دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین زیست‌بوم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آید. 

حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران یکی از شش حوضه آبریز اصلی کشور است. این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان  قرار دارد. 

این دریاچه همچنین بزرگترین دریاچه آب شور در خاورمیانه بوده  که از نظر میزان شوری آب، پس از بحر المیت دومین دریاچه شور جهان نام گرفته است .

مسائل زیست محیطی نقش حیاتی درامنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد تا جایی که تهدیدهای زیست محیطی می تواند سبب  درگیريهاي داخلی و خارجی شود.

خشک‌شدن احتمالی دریاچه ارومیه می‌تواند باعث بارش باران نمک در بسیاری از استان‌های همجوار و آوارگی ۱۳ میلیون انسان و وقوع فاجعه های زیست محیطی و انسانی شود.