Ana içeriğe atla

نهادهای حقوق بشری خواهان آزادی توماج صالحی شدند

نهادهای حقوق بشری خواهان آزادی توماج صالحی شدند
posted onSeptember 25, 2024
noyorum

همزمان با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در سازمان ملل متحد، سه نهاد حقوق بشری خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط توماج صالحی، هنرمند زندانی، شدند.

خانواده توماج صالحی به همراه تیم حقوق بین‌المللی "داوتی استریت چمبرز"، سازمان "شاخص سانسور" و "بنیاد حقوق بشر" روز سه‌شنبه سوم مهرماه پیشاپیش سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل، این درخواست را مطرح کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه مشترکی که در وبسایت دو نهاد حقوق بشری "داوتی استریت چمبرز" و "شاخص سانسور" منتشر شده، به نقل از نگین نیکنام، دوست توماج صالحی و گرداننده صفحات او در شبکه‌های اجتماعی، آمده است:‌ "توماج به رغم نبود حکم بازداشت و نیاز فوری به خدمات درمانی برای پرهیز از نقص عضو دائمی ناشی از جراحات وارده بر اثر شکنجه در طول بازداشت، که بر اساس اصل ۳۸ قانون اساسی ایران ممنوع است، به شکل غیرقانونی در زندان دستگرد نگهداری می‌شود".

نگین نیکنام در ادامه، از اعضای سازمان ملل خواسته است که با طرح فوری این نگرانی‌ها، تعهدات قانونی مقامات جمهوری اسلامی ایران را به آنها یادآوری کرده و پیش از نطق مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، خواستار تعهد کامل او به آزادی فوری توماج شوند.

در بیانیه مشترک سازماهای حقوق بشری، به نقل از آرزو اقبالی بابادی، دخترخاله توماج، آمده است: "همبستگی و حمایت جامعه بین‌المللی در حصول اطمینان از نقض حکم اعدام پسرخاله من تاکنون نقشی محوری عهده‌دار بوده است. اکنون جامعه بین‌المللی قبل از اینکه کار از کار بگذرد، باید با اعتراض دراینباره، رئیس جمهوری اسلامی ایران را برای آزادی توماج تحت فشار بگذارد".

این سه نهاد حقوق بشری در ماههای گذشته نیز با ارائه شکایات و درخواست‌هایی فوری به سازمان ملل ارائه خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط توماج صالحی، رپر منتقد حکومت، شده بودند.

توماج صالحی روز ۸ آبان سال ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و روانه زندان شد. او یک سال بعد با قید وثیقه آزاد اما پس از ۱۲ روز بار دیگر در آذر ۱۴۰۲ بازداشت شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان روز ۳۰ فروردین سال جاری این خواننده معترض را به اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» محاکمه و به اعدام محکوم کرد.

این حکم مدتی بعد در دیوان عالی کشور نقض شد.