Skip to main content

ناکارآمدی حکومت ١٠ کشته و مفقودی را در سیلاب مشهد بر جای گذاشت

ناکارآمدی حکومت ١٠ کشته و مفقودی را در سیلاب مشهد بر جای گذاشت
تصویری از مردم سیل زده خراسان. ١١ استان ایران با سیلابهای ویرانگری مواجه شدەاند و هیچ سازمان حکومتی نیز اقدام مناسبی برای نجات و کمک به مردم انجام نمی دهند
١٣ استان ایران به حالت آماده باش درآمده و سیلاب یازده استان را درنوردیده است
posted onMay 16, 2024
nocomment

تنها با بارش ٣٢ میلیمتری باران در روز سەشنبه، ٢٥ اردیبهشت ماه ١٤٠٣ شمسی، سیلاب بزرگی سرتاسر شهر مشهد را فراگرفت، شهری که تنها بدلیل نبود مدیریت بحران و عدم پاکسازی آبراەها توسط ارگانهای مربوطه و نیز ساخت و سازها در مسیر سیلاب دچار سیل عظیمی شد که هیچ سنخیتی با میزان بارش نداشت.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر و به نقل از سرپرست مدیریت بحران خراسان رضوی، سیل مشهد که تنها با بارش ٣٢ میلیمتری شکل گرفت، موجب کشته شدن ۷ شهروند و مفقود شدن ۳ نفر دیگر شده است. البته این آمار قطعی نیست و احتمال افزایش قربانیان بسیار بالاست.

ناکارآمدی حکومت ١٠ کشته و مفقودی را در سیلاب مشهد بر جای گذاشت
ناکارآمدی جمهوری اسلامی ایران و فساد ریشەای در این کشور موجب شده سازمانها و ارگانهای که مسئولیت کنترل بحرانها را برعهده دارند به عامل تشدید بحرانها بدل شوند 

به گفته کارشناسان، اگر سازمانها و ارگانهای جمهوری اسلامی برنامه منسجم و علمی برای مدیریت بحران میداشتند و بجای فساد و اختلاس و دزدی، سرمایەهای مردم را صرف ساخت آبراەهای جدید و پاکسازی آبراەهای موجود میکردند یا از ساخت و سازهای غیرقانونی در مسیلها جلوگیری میکردند بیشک با چنین حجم کمی از بارش، چنین سیلابی شکل نمی گرفت.

قابل ذکر است این حجم از خسارت و تلفات در حالی بر مردم وارد میشود که سازمان هواشناسی ایران از هفته گذشته به تمام ادارات و سازمانهای مربوطه هشدار داده بود که روزهای پربارشی در پیش است و بطور قطع سیلاب براه خواهد افتاد اما حتا در طول این یک هفته نیز مقامات حکومتی در مناطق مشخص شده هیچ اقدام متناسبی انجام ندادەاند.

ناکارآمدی حکومت ١٠ کشته و مفقودی را در سیلاب مشهد بر جای گذاشت
در ایران تنها چیزی که برای حکومت ارزش و بها ندارد جان مردم است به همین خاطر سازمانها و ارگانها جمهوری اسلامی هیچ برنامەای برای محافظت از جان شهروندان در مقابل بحران و حوادث غیرمترقبه ندارند

در همین رابطه رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر که تنها نقش تماشاچی را در حوادث غیرمترقبه ایران ایفا میکند در سخنانی با روزنامەنگاران گفت: "۱۱ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس و قزوین تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار دارند".

قابل ذکر است هر سال با آغاز فصل بهار، شاهد اخبار متعددی از کشته و مفقود شدن شهروندانی هستیم که زندگیشان را تنها بدلیل سیلابهایی از دست می دهند که با کمترین حجم بارندگی جاری می شوند. این فجایع در مورد استانهای جنوبی، جنوب شرقی و غربی بدتر است.

استان ایلام یکی استانهایی میباشد که هر سال شاهد جاری شدن سیل میباشد اما تاکنون حکومت برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات ناگوار هیچ اقدام مناسبی انجام نداده و هر سال نیز سیل جان چندین شهروند ایلامی را میگیرد و میلیاردها تومان به مردم خسارت وارد میکند.

در آخرین سیلاب ایلام، ٢٣ شهروند کشته و زخمی شدند و شش هزار میلیارد ریال نیز به مردم خسارت وارد شده است. کارشناسان تکرار شدن سیلابهای استانهای کردستان را ناشی از فرسودگی آبراەها و عدم بازسازی آن توسط ارگانهای مربوطه و ناکارآمدی سازمانهای مرتبط با مدیریت بحران اعلام کردەاند.