رفتن به محتوای اصلی

ماشالله کرمی به حبس، جزای نقدی و مصادره اموال محکوم شد

ماشالله کرمی به حبس، جزای نقدی و مصادره اموال محکوم شد
posted onAugust 17, 2024
noدیدگاه

ماشالله کرمی پدر شهید کومار کرمی، که پیش از این به اتهام "اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" به شش سال حبس و ضبط اموال که از کمک‌های مردمی تهیه شده، محکوم شده بود، بر اساس حکم جدید، به هشت سال و ده ماه حبس، ۱۹ میلیارد ریال جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شده است.

بر اساس گزارش مجموعه حقوقی دادبان، صدور این حکم و به ویژه استناد دادگاه به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و قانون مبارزه با پولشویی برای محکوم کردن ماشالله کرمی در حالی است که فعالیت‌های ماشالله کرمی به هیچ وجه مشمول این دو قانون نمی‌شود.

از منظر قانونی ماشالله کرمی اساسا در جایگاهی نبوده که امکان ارتکاب ارتشاء، اختلاس یا کلاهبرداری برای او فراهم باشد. او به هیچ منبع مالی دولتی یا عمومی دسترسی نداشته و مسئولیتی نیز نداشته تا بتواند به واسطه آن رشوه دریافت کند.

ضمن اینکه پرداخت پول توسط افراد دیگر با رضایت کامل صورت گرفته و اساسا شاکی وجود ندارد که از وی به اتهام کلاهبرداری شکایت کند.

از سوی دیگر، منابع واریز پول‌های پرداختی از سوی خیرین و دغدغه‌مندان، کاملا مشخص است و برای اثبات نامشروع بودن پول‌های پرداختی، ابتدا باید نامشروع بودن تحصیل پول توسط منابع پرداختی اثبات شود.

از این رو شکی نیست، صدور چنین حکمی تنها با هدف جلوگیری از مشارکت شهروندان در حمایت مالی از خانواده‌های دادخواه و اعمال فشار مضاعف بر این خانواده‌ها است و فاقد وجاهت قانونی است.