رفتن به محتوای اصلی

محمد سرور عامل انتقال پول از ایران به حزب‌الله کشته شد

محمد سرور عامل انتقال پول از ایران به حزب الله کشته شد
تصویری از محمد سرور، از اعضای ارشد شبکه مالی ایران در حمایت از فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه بویژه در لبنان و نوار غزه
posted onApril 10, 2024
noدیدگاه

محمد سرور از شهروندان لبنان که به اتهام انتقال پول از ایران به گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله و حماس تحت پیگرد و تحریم ایالات متحده آمریکا بود، روز سه‌شنبه، ٢٢ فروردین‌ماه ١٤٠٣ شمسی، به ضرب پنج گلوله، از صحنه روزگار حذف شد.

برپایه گزارشی از خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقامات پلیس لبنانی، جسم بی‌جان این تروریست در ویلایی مجلل در شهرک بیت مری، از توابع استان جبل لبنان، یافت شده است.

مقامات پلیس لبنان یادآور شدند که این عضو حزب الله در حالی به ضرب بیش از پنج گلوله از پای درآمده است که مقدار قابل توجهی پول نقد نیز در خانه موجود بوده و کسی به آن دست نزده است. این امر مقامات لبنانی را به این نتیجه رسانده که هدف ضاربین، دزدی نبوده است.

محمد سرور، ٥٧ ساله، از مسئولان ارشد موسسات مالی لبنانی بود که تحت لوای امور بازرگانی، اقدام به انتقال پول از ایران به گروه‌های تروریستی از جمله حزب‌الله و حماس می‌کرد. به همین خاطر دولت واشنگتن، در سال ٢٠١٩ میلادی، سرور را در لیست سیاه خود قرار داد.

وزارت خزانەداری آمریکا در همان سال طی بیانیه‌ای در رابطه با فعالیت‌های حمایتی محمد سرور و همکارانش از گروه‌های تروریستی اظهار داشت: "آن‌ها در انتقال میلیون‌ها دلار از سپاه پاسداران و از طریق حزب الله به حماس، جهت انجام عملیات‌های تروریستی در نوار غزه، نقش اصلی را داشته‌اند".

سرور در واقع نقش واسطه بین سپاه پاسداران و گروه‌های تروریستی را بازی می‌کرد تا جمهوری اسلامی از این طریق مطمئن شود که پول‌ها بدست تروریست‌های حماس و شاخه نظامی آن، گردان‌های عزالدین قسام می‌رسد.

این تروریست، سابقه طولانی از فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های مالی پیچیده وابسته به ایران در حمایت از فعالیت‌های تروریستی در منطقه را داشت. او در واقع نقش یکی از رهبران شبکه مالی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تروریست‌ها را برعهده داشت. او سابقه مدیریت بانک "بیت المال" در لبنان را نیز در پرونده خود داشت.

یکی از کارشناسان و ناظران امور امنیتی-نظامی خاورمیانه در مصاحبه‌ای اختصاصی با آواتودی حذف این تروریست را به نیروهای ویژه موساد ربط داده و مدعی شد: "نحوه ترور و شواهد این را به ما می‌گوید که نیروهای ویژه اسرائیل در کشتن محمد سرور دست داشته‌اند. آن‌ها  در ادامه مبارزه با تروریسم در منطقه، بدون سر و صدا و با برنامه ریزی دقیق، جهان را از شر محمد سرور نجات دادند".