رفتن به محتوای اصلی

اعمال تحریم جدید علیه حامیان "گردان الاشتر" وابسته به جمهوری اسلامی ایران

اعمال تحریم جدید علیه حامیان "گردان الاشتر" وابسته به جمهوری اسلامی ایران
تصویری از وزارت خزانه‌داری آمریکا
دولت آمریکا در راستای قطع بازوهای تروریستی ایران در منطقه و جهان علیه حامیان و تسهیل کنندگان مالی آن‌ها تحریم‌های گسترده‌ای را تعین و اعمال می‌کند
posted onMarch 13, 2024
noدیدگاه

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) با انتشار بیانیه‌ای علیه عوامل کلیدی مستقر در ایران و یک تسهیل کننده مالی برای گروه‌های تروریستی "الاشتر"، تحریم‌های را علیه آنان وضع کرد.

روز سه‌شنبه، ٢٢ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، معاون خزانەداری ایالات متحده آمریکا در سخنانی گفت: "اقدامی که امروز با هماهنگی بحرین انجام شده تاکید دوباره ماست بر پایبندی جمعی بر مبارزه علیه فعالیت‌های تروریستی و آشوبگرانه ایران در منطقه و جهان، بویژه فعالیت‌های تروریستی علیه منافع متحدانمان".

همچنین وزارت خزانەداری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: "بعد از آنکه دولت بحرین در سال ٢٠١٨ مبارزه جدیدی را علیه تروریسم آغاز کرد افراد کثیری برای فرار از مجازات از بحرین گریخته و به ایران پناهنده شدن و این کشور به مامنگاهی امن برای تروریست‌ها بدل شد".

در بیانیه مذکور چهار فرد مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند که شامل، حسین احمد عبدالله احمد حسین الدمامی (الدمامی) از تسهیل کنندگان حمایت‌ به گردان‌های الاشتر که پیامدهای مرگباری برای شهروندان بحرینی داشته است.

پیشتر، الدمامی بدلیل اقدام به قتل، تروریسم و داشتن مواد منفجره توسط نیروهای ضدتروریستی بحرین بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته بود اما پس از صدور حکم و توقیف دارایی‌هایش، توانست به ایران بگریزد.

علی عبدالنبی احمد ابراهیم ام الشوفه، یکی از اعضای گردان‌های الاشتر، ساکن ایران و متهم به تسهیل کمک‌های مرگبار در خاورمیانه است.

تحریم علیه ایران
از سال ٢٠١٨ ایران به مامنگاهی برای تروریست‌های بحرینی بدل شده است

از دیگر تحریم شدگان، حسن احمد راضی حسین سرحان، یکی از اعضای گردان‌های الاشتر ساکن ایران است که در طرح ریزی عملیات تروریستی در بحرین نقش دارد.

عیسی صالح عیسی محمد سلمان، سرمایه‌دار گردان الاشتر ساکن ایران که در انتقال پول برای اعضای این گروه مشارکت دارد. سلمان بارها در انتقال پول برای تروریست‌ها در بحرین نقش داشته است.

پیامدهای تحریم‌ها

بنابر تحریم‌های مذکور،کلیه اموال و منافع افراد ذکر شده، در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل شهروندان آمریکا، مسدود شده و باید به خزانه داری آمریکا گزارش شود.

علاوه بر این، هر شرکتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به صورت انفرادی یا در مجموع، ٥٠ درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند فرد مذکور باشد نیز مصادره می شود.

مقررات خزانه داری آمریکا به طور کلی کلیه معاملات شهروندان ایالات متحده را با افراد بالا ممنوع اعلام می‌کند. علاوه بر این، مؤسسات مالی و سایر اشخاصی که در معاملات یا فعالیت‌های خاصی با اشخاص و نهادهای تحریم شده شرکت می‌کنند، ممکن است خود را در معرض تحریم قرار دهند یا مشمول اقدامات اجرایی شوند.

این ممنوعیت ها شامل انجام هر گونه مشارکت یا ارائه وجوه، کالا یا خدمات به یا به نفع هر شخص تحریم شده، یا دریافت هر گونه مشارکت یا ارائه وجوه، کالا یا خدمات از چنین اشخاصی است.