رفتن به محتوای اصلی

گزارش-مصاحبه/ نخست‌وزیر اقلیم کوردستان خواستار حضور بلندمدت آمریکا در عراق شد

نخست‌وزیر اقلیم کوردستان خواستار حضور بلندمدت آمریکا در عراق شد
مسرور بارزانی در حال انجام مصاحبه با گزارشگر NBC
"ما هرگز خواستار خروج ارتش آمریکا نبوده‌ایم"
posted onFebruary 10, 2024
noدیدگاه

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، طی مصاحبه‌ای مفصلی با شبکه بین‌المللی NBC، برخلاف خواست دولت عراق و گروه‌های شیعی وابسته به ایران که خواستار خروج فوری ارتش آمریکا هستند، مستقیما از حضور نیروهای ایالات متحده در این کشور حمایت کرد و آنرا لازم و ضروری برای ملت کورد دانست.

در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه، شبکه‌ی ١٩ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، از شبکه بین‌المللی NBC منتشر شد، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، بر نیاز ملت کورد و عراق به حضور بلند مدت نیروهای ائتلاف بین‌المللی، بویژه آمریکا، در عراق بمنظور جنگ با تروریسم تاکید کرد.

مسرور بارزانی در این رابطه گفت: "ماهیت تهدیدها تغییر کرده است و ما معتقدیم که به کمک‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی بیشتری نیاز داریم.نهم‌پیمانان آمریکایی ما به ما می‌گویند می‌خواهیم کوردستان نیرومند باشد. در چنین حالتی لازم است در ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی قوی باشیم تا بتوانیم در برابر تهدیدها از خود محافظت بکنیم".

حضور نیروهای آمریکایی در عراق
سرباز آمریکایی حاضر در عراق

او بار دیگر بر حضور نیروهای آمریکایی در کردستان و عراق تاکید کرد گفت: "ما همیشه در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. به‌عنوان دوست و متحد باید از توانایی‌های لازم برخوردار باشیم و در این راستا به حمایت آمریکا نیاز داریم. ما هرگز خواستار خروج ارتش آمریکا نبوده‌ایم".

از سویی دیگر، وزارت خارجه عراق روز سه‌شنبه، ١٧ بهمن‌ماه،  در بیانیه‌ای اعلام کرد: "فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بر لزوم بازگشت به میز مذاکرات برای بررسی آینده ائتلاف نظامی آمریکا در عراق تأکید کرد".

در همین رابطه اسلام زیباری، کارشناس مسائل سیاسی کردستان و عراق در مصاحبه‌ای اختصاصی با آواتودی گفت: "اگر وجود تهدیدات تروریستی موجود در عراق را کناری بگذاریم و به بررسی عمیقتر علت پشتیبانی نیروهای سیاسی کرد از حضور آمریکا در عراق بپردازیم، می‌توان گفت مهمترین عامل در این مساله عدم وجود اطمینان و اعتماد میان نیروها و بازیگران اصلی عرصه سیاسی-نظامی عراقی می‌باشد. کردها به هیچ وجه به نیروهای نظامی و سیاسی امروز عراق که قدرت را قبضه کرده‌اند اطمیان و اعتماد ندارند. کردها نسبت به تهدیدات حشد شعبی بسیار حساسند، همین امر در مورد سنی‌ها نیز صدق می‌کند، اعراب سنی به هیچ وجه به نیروهای شیعه حاکم اعتمادی ندارند. به همین دلیل می‌بینیم که کردها و سنی‌ها موافق و پشتیبان حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند".

اسلام زیباری، کارشناس امور سیاسی کردستان و عراق
اسلام زیباری، کارشناس امور سیاسی کردستان و عراق

اسلام زیباری در ادامه افزود: "حشد شعبی هر روز از لحاظ کیفیت و کمیت، از طریق سلاح‌های پیشرفته‌ای که تحویل می‌گیرد نیرومندتر از گذشته می‌شود. از سوی دیگر می‌بینیم که این نیرو با سلطه‌اش بر حکومت عراق منابع هنگفت مالی را در اختیار دارد که از آن برای تقویت خود و خرید سلاح‌های مدرن بهره می‌برد و از سوی دیگر این نیرو از حمایت مستقیم ایران برخوردار است. به همین خاطر ملت کرد یک ترس منطقی دارد که در خلاء حضور نیروهای آمریکایی، حشد شعبی یک جنگ تمام عیار را علیه کردستان آغاز کند. البته این خطر در مورد سنی‌های چند برابر است چونکه سنی‌ها، برخلاف کردها، هیچ نیروی نظامی آموزش دیده‌ای در اختیار ندارند".

زیباری در پاسخ به این سئوال که چرا حکومت عراق بر خروج نیروهای آمریکایی پافشاری می‌کند و این تناقض دیدگاه میان کردها و عراقی‌ها از چه ناشی می‌شود، گفت: "همانگونه که می‌دانیم دولت امروز عراق را "ائتلاف چارچوب هماهنگی" که بال سیاسی حشد شعبی است، تشکیل داده است و ما به خوبی می‌دانیم که حشد شعبی یعنی جمهوری اسلامی، پس این یک مساله پیچیده نیست که چرا آن‌ها خواهان خروج آمریکایی‌ها از عراق هستند، چونکه ایران خواستار خروج آمریکا از عراق است. این تناقض دیدگاه ناشی از تقسیم‌بندی‌های قدرت در خاورمیانه است که کردها را در جبهه آمریکا قرار داده و ازسوی دیگر دولت عراق و حشد شعبی از بطن جمهوری اسلامی سربرآورده‌اند. من بر این باورم که دلیل اصلی حمایت کردها از حضور ارتش آمریکا در عراق بخاطر تهدیدات روزافزون حشد شعبی علیه ملت کرد است".

این ناظر سیاسی کرد به مساله تجهیز نیروهای پیشمرگه توسط آمریکا و موانع موجود در این راه اشاره کرد و گفت: "یکی از مشکلات اساسی در این مورد مخالفت‌های شدید و مانع تراشی‌های دولت عراق در مسیر تجهیز نیروی پیشمرگه توسط آمریکا می‌باشد. متاسفانه به آمریکا و سایر کشورها اجازه داده نمی‌شود که بدون ارجاع به بغداد هواپیمای جنگی، پهپاد و یا سیستم دفاعی پیشرفته به کردستان داده شود. حتا چندی پیش، نیروهای آمریکایی قصد داشتن برای تجهیز دو گروهان از رسته توپخانه نیروی پیشمرگه، توپ پیشرفته به اربیل تحویل دهد اما دولت عراق مانع از رسیدن این سلاح‌ها به کردستان شد و در شهر "ام قصر" کاروان حامل توپ‌ها متوقف و ضبط شد".