تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

فولاد مبارکه دیگری در هلدینگ خلیج فارس در حال شکل‌گیری است!

فولاد مبارکه دیگری در هلدینگ خلیج فارس در حال شکل‌گیری است!
posted onSeptember 10, 2022
noتعليق

با انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری در دی ماه ۱۴۰۰ به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و اقدامات مدیریتی وی، به زودی باید شاهد انتشار اخبار فساد در هلدینگ خلیج فارس همچون فولاد مبارکه باشیم.

به گزارش آواتودی، پس از انتصاب علی‌عسگری، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، بسیاری از کارشناسان اقتصادی این هشدار را دادند که او نیز همچون مابقی مدیران عامل این هلدینگ بزرگ خصولتی در کشور، هرگز نمی.تواند برنامه.ریزی دقیقی برای حل مشکلات این هلدینگ را ارائه دهد.

اما متاسفانه همچون تمام مدیران و مسولان دیگری که در جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند، علی.عسگری نیز نه برای اجرای کار و پیش بردن چرخه تولید، بلکه برای ایجاد فساد کلانتری به این هلدینگ راهنمایی شد.

جالب آنکه در همان روزهای اول کاری نیز علی.عسگری همچون مابقی مدیران مفسد، دست به انجام اقدامات عجیب و غریبی زده است. یکی از اقدامات او در روزهای آغاز کارش در هلدینگ خلیج فارس به گفته کارمندان این هلدینگ، ایجاد فضای پلیسی و امنیتی در محیط کار است.

علی.عسگری با ایجاد کریدورهای خاص در طبقات ساختمان فعلی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مورد توجه مدیران ستادی و میانی همه شرکت.های تابعه قرار گرفت. از جمله ایجاد کریدور امنیتی از طبقه نهم به بعد و یا اختصاص یک طبقه از ساختمان یازده طبقه اداری هلدینگ خلیج فارس به حسینیه و همچنین استخدام و چینش محافظ‌های کت و شلواری.

این در حالی است که بی‌خبری علی‌عسگری به دلیل عدم تجربه و شناخت کافی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن باعث شده تا از بریز و بپاش برخی از نمایندگان خود و یا شرکت‌های سرمایه‌پذیر این هلدینگ مانند شرکت بازرگانی پتروشیمی غافل بماند.

در این میان، علی‌عسگری همچون همه مدیران فاسد اقتصادی، پس از اشغال صندلی مدیریتی به چینش مهره‌های خود به عنوان مشاور اقدام کرد. وی با صدور احکام مشاوره و یا استخدام برخی اشخاص بدنامی که از پیشینه خوشنامی در صنعت پتروشیمی برخوردار نیستند، در کنار تداوم حضور مدیران بدسابقه از دوره مدیریت قبلی در کنار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، باعث شده تا این هلدینگ با ریسک‌های جدیدی در صنعت حساس پتروشیمی به ویژه در حوزه بالادستی مواجه باشد.

این در حالی است که تاسیس و راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه خلیج فارس و منابع قابل توجه جمع‌آوری شده از محل پذیره‌نویسی این شرکت جدید التاسیس از طریق شخصی به نام جواد عشقی‌نژاد صورت گرفته که با وجود منجمد کردن این منابع در سپرده‌های بانکی و عدم کارایی لازم برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ، اما کاسبی کلانی برای این شخص دست و پا کرده است.

به نظر می‌رسد این لفت و لیس.ها و کارسازی‌های شخصی عشقی‌نژاد در کنار و اطراف صندوق سرمایه‌گذاری خلیج فارس و یا تعیین درصد کمیسیون رد عملیات بازار گردانی اوراق مختلف برای شخص خودش و همچنین اخذ درصد قابل توجه و واریز به حساب شخصی و همسرش(وابسته به محمد علی سهمانی در اصفهان و یکی از آخوندهای با نفوذ در این شهر) برای متقاضیان انتشار اوراق است.

به طور مثال در یکی از قراردادها با شخصی به نام تقی گنجی، درخواست تملک زمین یا آپارتمان را عنوان کرده که منجر به بروز اختلاف و زاویه شدید عشقی‌نژاد با وی شده، اما در نهایت به صلح انجامیده است.

این در حالی است که عشقی‌نژاد که برحسب اتفاق به دلیل حضور هلدینگ خلیج فارس در ترکیب هیات مدیره شرکت بورس تهران، به عنوان نماینده این شرکت حقوقی در زمان جعفر ربیعی به شرکت بورس تهران راه می‌یابد، همچنان در دوره علی‌عسگری نیز این پست را اشغال است.

جالب آنکه حضور عشقی‌نژاد در شرکت بورس بنابر گزارش‌های حراست بورس تهران با حواشی متعددی مواجه بوده، از جمله پرزنت و ارایه طرحی برای استخراج بیت کوین و مستنداتی که به هیات مدیره در این زمینه شخصا ارایه کرده بوده است.

همچنین در کارسازی ارزی با مدیران فعلی شرکت بازرگانی پتروشیمی در دوبی، عشقی‌نژاد نقش بارزی داشته که منافع وی با محمد نواب‌فر رئیس هیات مدیره بازرگانی پتروشیمی و محمدحسن فامیلی عضو هیات مدیره که منصوب مدیرعامل اصلاح طلب قبلی هلدینگ خلیج فارس است و شخصی به نام احمدی‌نژاد عضو هیات مدیره بازرگانی پتروشیمی آلمان مشترک است.

نکته قابل تامل آن است که ورود عشقی‌نژاد به هلدینگ خلیج فارس در دوره جعفر ربیعی از طریق دلالی بهرام خلیل ارجمندی وابسته به علی جنتی وزیر ارشاد سابق در دولت روحانی است که به عنوان مدیرعامل سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد منسوب می‌شود. پیش از آن نیز وی مدیرعامل شرکت تابعه صندوق بازنشستگی کشوری بود که حواشی بسیاری در واگذاری برخی دارایی‌های ارزشمند و حیف و میل و تضییع حقوق بازنشستگان و ذینفعان آن داشت.

این در حالی است که سه عضو منصوب هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در غفلت و بی‌خبری عمیق مدیران این هلدینگ در هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی، در حال حاضر جاده صاف کن خاندان صمیمی شامل عباس و مجتبی صمیمی هستند تا آمال و آرزوهای برباد رفته این خاندان در پتروشیمی گیت دوباره زنده شوند.

در حال حاضر با وجود حضور سه نماینده از طرف هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در هیات مدیره هفت نفره شرکت بازرگانی پتروشیمی که تملک ۴۵ درصدی سهام مدیریتی آن در اختیار این شرکت سهامی عام است، هیچ اراده و نقش اجرایی در تصمیمات بازرگانی پتروشیمی نداشته و صرفا نظاره‌گر زیاده‌خواهی‌ها و انتصابات غیرقانونی مدیران منصوب مجتبی صمیمی هستند.

درچنین شرایطی آواتودی بنا بر انتشار و بررسی اسناد و تحقیق و بررسی در فرایندهای فساد در جمهوری اسلامی، به راحتی می‌تواند با بررسی رفتاری مدیریتی علی عسگری حدس بزند که فولاد مبارکه دیگری در راه است.

اما آنچه مورد پرسش بوده این است که به راستی وقتی رسانه‌ها می‌توانند بر اساس تجربه وجود و حضور فساد در بخش‌هایی از کشور را به این راحتی تشخیص دهند، چرا دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه با آن هزینه‌های کلان و نیروهای ویژه و نخبه خود نمی‌تواند فرآیند فساد در جمهوری اسلامی را تشخیص داده و از رخ دادن فساد جلوگیری کند؟