Skip to main content

چهار شهروند بلوچ از جمله یک کودک به اعدام محکوم شدند

چهار شهروند بلوچ از جمله یک کودک به اعدام محکوم شدند
اعدام پیشه اصلی جمهوری اسلامی است
posted onFebruary 11, 2024
nocomment

در ادامه سرکوب گسترده ملت‌های ایران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی جهت ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، چهار شهروند بلوچ به نام‌های عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش، را به اتهام "بغی" به اعدام محکوم کرد.

بنابر گزارش رسیده به بخش خبر آواتودی، دادگاه فرمایشی مذکور به ریاست محمدرضا عموزاد خلیلی و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. طی این دادگاه نمایشی چهار شهروند بلوچ به اتهام‌ شرکت در اعتراضات مردمی سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ در سیستان و بلوچستان محکوم به اعدام شده‌اند.

قابل ذکر است سلیمان شه‌بخش، متهم چهارم پرونده، متولد ۱۳۷۵ است و اتهامی که به او منتسب شده در زمانی رخ داده که وی تنها ۱۲ ساله داشته است. به همین خاطر، با فرض صحت اتهام، وی در زمان وقوع عمل مجرمانه کودک بوده و صدور حکم اعدام علیه او مصداق صدور حکم اعدام علیه کودکان محسوب می‌شود.

محمدرضا عموزاد خلیلی، رئیس دادگاه مذکور، در پایان جلسه دادگاه، این چهار شهروند بلوچ را به اتهام "بغی" از طریق آنچه که "تشکیل و عضویت در گروه‌های ضد انقلاب" ادعا شده، به اعدام محکوم کرده است.

کارشناسان و ناظران حقوقی مطلع از پرونده این چهار شهروند بلوچ اعلام کرده‌اند که "تناقضات و ایرادات فراوان و خارج از حد تصور" در این پرونده دیده می‌شود.

همچنین، عیدو شه‌بخش و عبدالغنی شه‌بخش، دو متهم اول پرونده در حالی به اعدام محکوم شد‌ه‌اند که سال ۱۳۹۵ دقیقا به همین اتهام و با همین پرونده، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان تبرئه و آزاد شدند. اما پس از مدتی مجددا توسط مزدوران اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بازداشت و هم‌اکنون با همان اتهامات به اعدام محکوم شده‌اند.

دادبان به نقل از منابع آگاه خود، تصریح کرد که عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج، کاملا بی‌سواد است و ضابطان برای اخذ اعترافات اجباری، او را وادار به انگشت زدن در پای برگه‌ها کرده‌اند.

شدت شکنجه و آزار‌ها به حدی بوده که کارشناسان دیگر ضابط قضایی پرونده، وجود اجبار در اثر انگشت متهم پای برگه‌های اعترافات و در نتیجه اجباری بودن آن را تایید کرده‌اند.

طی هفته اخیر احکام سنگینی علیه آزادیخواهان و فعالین ملت‌های ایران از سوی بیدادگاه‌های جمهوری اسلامی صادر شده است که نشانه شدت گرفتن تصاعدی فشار‌ها علیه ملت‌های تحت ستم ایران است.