Skip to main content

گزارش  آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا؛ ایران  چالش اصلی علیه منافع ایالات متحده در خاورمیانه

گزارش  آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا؛ ایران  چالش اصلی علیه منافع ایالات متحده در خاورمیانه
posted onMay 4, 2021
nocomment

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش سالانه تهدیدهای جهانی، ایران را به دلیل توانایی‌های نظامی، نیروهای نیابتی و تمایل متناوب این کشور برای استفاده از نیروی نظامی علیه نیروهای آمریکا  چالش اصلی علیه منافع آمریکا در خاورمیانه خوانده است.

 دراین گزارش پیش بینی شده است: « در جریان سال پیش رو، تهران احتمالا با استفاده از فعالیت‌های قابل بازگشت هسته‌ای، حملات قابل انکار گروه‌های نیابتی و شرکای خود، و یا عملیات سایبری، به فشارهای مضاعف بالقوه ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد.»

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش جدید همچنین با اشاره به اینکه ایمن الظواهری، رهبر القاعده، همچنان خود را پنهان کرده است، گفت: «تعدادی از رهبران القاعده که در ایران حضور دارند، بر این شبکه‌ تروریستی نظارت دارند.»

در این گزارش به طورمشخص به اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه حمایت از گروه‌های شبه نظامیان شیعه عراق، حوثی‌های یمن و حزب الله  لبنان اشاره شده است. 

در بخشی از این گزارش آمده است: از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی روابط جمهوری اسلامی با نیروهای نیابتی‌اش کاهش پیدا کرده، زیرا سلیمانی در میان گروه‌ها‌ی منطقه ارتباطات وسیعی داشت.

این آژانس همچنین در خصوص تلاش های ایران دراستفاده از تهدید نیروهای نیابتی و شرکای خود جهت ایجاد اختلال در اقدامات دیپلماتیک عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه هشدار داده است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این گزارش می‌گوید: «انتظار ما این است که رهبران ایران خواستار پرهیز از تحریک کردن واشینگتن و یا تضعیف تعامل دیپلماتیک بالقوه با دولت جدید ایالات متحده، خواهند بود.»