Skip to main content

فایل صوتی ظریف، آغاز پایان شخصیت‌تراشی برای قاسم سلیمانی

فایل صوتی ظریف، آغاز پایان شخصیت‌تراشی برای قاسم سلیمانی
posted onApril 26, 2021
nocomment

با وجود اینکە انتشار فایل صوتی ظریف، تحولی در تعریف کلیت و تمامیت جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کند؛ اما از آنجایی کە محتوای آن، سویەهای تازەای از بحران‌های یک دهە گذشتە ایران را بازنمایی می‌کند از اهمیت خاصی برخواردار است.

رد پای قاسم سلیمانی در استیضاح و استعفای محمد جواد ظریف غیرقابل انکار است، با این وجود، این نخستین باری است کە  اعتراض او را نسبت بە سلیمانی بە صورت شفاهی می‌شنویم.

جمهوری اسلامی با تمام امکانات خود سعی کرد تا از سلیمانی یک اسطورە بسازد، اما انتشار ناخواستە یک فایل صوتی با صدای ظریف بە کاذب بودن شخصیت سلیمانی جنبە مستندتر و مستدل تری بخشید.

در بخشی از این فایل ظریف می‌گوید، سلیمانی در پاسخ بە این سوال او کە چرا از پروازهای ماهان‌ایر بە جای ایران‌ار در مسیر سوریە استفادە نمی‌کند، گفتە است "ایران‌ایر امن تر است."

واضح است کە ماهان‌ایر یک خط هواپیمایی انحصاری در اختیار سپاه پاسداران است و ایران‌ایر حداقل بە صورت رسمی یک خط هوایی مسافرتیست. این یعنی سلیمانی از پروازهای مسافرتی برای امنیت خود استفادە کردە است. سادەترین تضاد این روایت با "شجاعت" و  "شهادت‌طلبی‌" قاسم سلیمانی این است کە او از مردم در هواپیماهای مسافربری بعنوان سپر انسانی انتقال سلاح و مهمات بە سوریە استفادە کردە است. 

در بخش دیگری از سخنان وزیری کە بە سبب توجیە اقدامات مداخلەجویانە، کارشکنانە و خرابکارانە سپاه پاسداران با لفظ مالەکش اعظم جمهوری اسلامی شناختە می‌شود، آمدە است کە با دستور سلیمانی در حین اجرایی‌شدن توافق هستەای، بە سفارت عربستان حملە می‌شود و این نشان از تلاش‌هاییست کە برای حفظ وجهه خود و سپاه انجام دادە است تا احتمالا با توجە بە تاثیر توافق هستەای، قادر باشند موجودیتشان را بازتولید کنند.

سلیمانی در خدمت پوتین

در ادامە مباحث مربوط بە سلیمانی در فایل صوتی منتشرشدە جواد ظریف بە موضوع سرسپردگی سلیمانی بە پوتین اشارە می‌شود. او در جایی می‌گوید؛"ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد، اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید.  سفر آقای سلیمانی به روسیه به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما".

جواد ظریف با بیان اینکە توافق هستەای بە غرب با منافع روس‌ها در تصاد قرار داشتە است، قاسم سلیمانی را عامل روس‌ها برای برهم زدن این توافق قلمداد می‌کند.