رفتن به محتوای اصلی

سوئیس از تداوم گفتوگوهای ایران و آمریکا خبر داد

سوئیس از تداوم گفتوگوهای ایران و آمریکا خبر داد
posted onJune 22, 2026
noدیدگاه

خبرگزاری رویترز به‌نقل از وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که گفت‌وگوها دربارهٔ اجرای تفاهم‌نامه میان ایران و آمریکا همچنان در بورگن‌اشتوک ادامه دارد.

این وزارتخانه روز شنبه ۳۰ خرداد در بیانیه‌ای نسبتاً مبهم اعلام کرد که سوئیس همچنان «فضایی محرمانه و قابل اعتماد» برای تسهیل این گفت‌وگوها فراهم می‌کند و به دلیل محرمانه بودن مذاکرات، اطلاعات بیشتری منتشر نخواهد شد.

سوئیس در این بیانیه از ارائه جزئیات دربارهٔ شرکت‌کنندگان و محتوای مذاکرات خودداری کرده است.

صبح شنبه اکسیوس نوشت استیو ویتکاف، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، راهی سوئیس شده‌اند. اما بعدازظهر شنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصاویری از دیدار وزیر کشور پاکستان با عباس عراقچی منتشر کرد و نوشت این دیدار «عصر روز شنبه» در تهران انجام شده است.

پیشتر گزارش شده بود که تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله در روزهای گذشته باعث لغو سفر برنامه‌ریزی‌شدهٔ جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به سوئیس شده و ابهام‌هایی دربارهٔ آینده مذاکرات ایجاد کرده بود.

وب‌سایت اکسیوس روز شنبه نوشت ویتکاف برای پیوستن به جرد کوشنر که هم‌اکنون در سوئیس حضور دارد، عازم این کشور شده و عباس عراقچی نیز قرار است روز شنبه وارد سوئیس شود. به نوشته اکسیوس، این تحولات می‌تواند نشانه آمادگی دو طرف برای آغاز مذاکرات فنی با هدف دستیابی به توافقی پایدارتر باشد.

کاخ سفید به پرسش‌های رویترز درباره سفر آقای ویتکاف پاسخی نداده است. با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله با میانجی‌گری آمریکا و قطر و با کمک ایران حاصل شده است.