Skip to main content

بیش از ٥٠ درصد آسیب‌‌دیدگان حملات تروریستی ٧ اکتبر از خدمات روان درمانی محروم هستند

بیش از ٥٠ درصد آسیب‌‌دیدگان از حملات تروریستی ٧ اکتبر از خدمات روان درمانی محروم هستند
سوگواری تعدادی از شهروندان اسرائیل بعد از حملات تروریستی ٧ اکتبر
posted onFebruary 13, 2024
nocomment

یک مطالعه دانشگاهی مشترک نشان می‌دهد با اینکه جمعیت یهودی و عرب اسرائیل از آزارهای روانی ناشی از حملات تروریستی حماس در ٧ اکتبر در رنج هستند اما بخش اعظیمی از این جمعیت دسترسی به خدمات روانشناسی ندارند.

ارشلیم پست، در جدیدترین گزارش خود که روز سه‌شنبه، ٢٤ بهمن‌‌ماه ١٤٠٢ منتشر شد به انتشار نتایج جدیدترین تحقیق مشترکی پرداخت که توسط دانشگاه حیفا و مرکز بهداشت روان شالوتا انجام شده است.

بنابر این تحقیق، بیش از ٥٠ درصد از اسرائیلی‌هایی که پس از حمله تروریستی ٧ اکتبر از مشکلات روانی رنج می‌برند توانایی مالی برای برخوردار شدن از خدمات روان درمانی را ندارند. همچنین ٢٥ درصد بدلیل کمبود متخصصین حوزه سلامت روانی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند از این خدمات محروم هستند.

از میان کسانی که بدلیل کمبود کادر مورد نیاز برای سلامت روانی، از خدمات روانشناسی محروم شده‌اند 25 درصد یهودی و ٥٠ درصد عرب اسرائیلی هستند.

حملات تروریستی ٧ اکتبر
PTSD  یا اختلال استرس پس از سانحه

تحقیق مذکور همچنین یادآور می‌شود که ١٥ درصد جمعیت یهودی اسرائیل و ١٢ درصد از اعراب این کشور از نشانگان شدید و گسترده PTSD  یا اختلال استرس پس از سانحه ناشی از حملات تروریستی ٧ اکتبر، رنج می‌برند. این در حالیست که پیش از این تنها ٩ درصد مردم اسرائیل از PTSD در رنج بوده‌‌اند.

محققان این تحقیق اظهار داشته‌اند: "افزایش تعداد افرادی که از PTSD رنج می برند به معنای وجود صدها هزار اسرائیلی است که اکنون به کمک نیاز دارند. اینکه تعداد زیادی از شهروندان آسیب دیده اظهار داشته‌اند د به دلیل کمبود امکانات مالی یا عدم دسترسی به خدمات نتوانسته‌اند تحت درمان قرار گیرند، نشان دهنده این واقعیت است که این حوزه سلامت روان نیاز به سرمایه گذاری هنگفت دولت دارد تا همه بطور یکسان توان دسترسی به خدمات روانشناسی را داشته باشند".

تحقیق مذکور منبع اضطراب و استرس این جمعیت عظیم از اسرائیل را "دلنگرانی در مورد ربوده شدگان، احساس عدم اطمینان، دلنگرانی‌های ناشی از ازدست دادن درآمد، دلنگرانی در مورد امنیت سربازان و اخبار فعلی در مورد تلفات انسانی".