Skip to main content

اعتراضات کارگری همچنان ادامه دارد

اعتراضات کارگری همچنان ادامه دارد
گچساران و آغاجاری به اعتراضات پیوستند
گچساران و آغاجاری به اعتراضات پیوستند
posted onFebruary 5, 2024
nocomment

باوجود جو شدید امنیتی و فضای خفقان حکومتی حاکم بر ایران، کارگران صنعت نفت و گاز گچساران و آغاجری در اعتراض به وضعیت بد معشیتی و فشارهای اقتصادی، تجمع اعتراضی برپا کردند.

بنابر گزارشات رسیده به آواتودی، در ادامه اعتراضات برحق کارگران در سراسر ایران، کارگران جان به لب رسیده صنعت نفت و گاز گچساران و آغاجاری، در حرکتی اعتراضی و بدون توجه به فشارها و تهدیدات نیروهای حراستی، تجمع اعتراضی برپا کرده و خواستار تحقق خواسته‌هایشان شدند.

کاگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، روز یکشنبه، پانزدهم آبان‌ماه، نسبت به وضعیت بد معشیتی و تحقق خواسته‌هایشان از جمله برکناری مسئولین نالایق، حذف سقف حقوق و افزایش حداقل حقوق، دست به اعتراض گسترده زدند.

پیش از تجمع اعتراضی مذکور، کارگران ارکان ثالث نفت و گاز گچساران نیز با عدم حضور در محل کار خود و تجمع در محوطه شرکت، از شرکت‌های پیماکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی مشکلات خود نام بردند و خواستار حذف کامل این شرکت‌ها شدند.

این کارگران همچنین خواستار بازنگری ، اصلاح و اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، تخصیص نفت-گاز کارت و بن کارت، برخورداری از شرایط کار ایمن و شرایط و مزایای رفاهی متناسب با کارشان شدند.

با تشدید بحران‌های مالی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و افزایش تصاعدی تورم و بیکاری، سراسر ایران شاهد اعتراضات گسترده کارگری بوده است.

در اکثر مواقع این اعتراضات با سرکوب شدید از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. ضرب و شتم، ربودن، بازداشت و صدور احکام سنگین علیه فعالین کارگری از جمله تهدیداتی بوده است که طی این سال‌ها جان آنان را با خطر جدی روبرو ساخته است.

اخراج ده‌ها کارگر معترض پتروشیمی گچساران در ژوئیه ٢٠٢١، تنها یکی از صدها نمونه سرکوب حرکات مسالمت‌آمیز کارگران معترض ایرانی می‌باشد.

تورم تصاعدی، گرانی کالاهای اساسی زندگی، ناهمخوانی سطح حقوق با هزینه‌های سبد معیشت خانوارو وجود شرکت‌های پیمانکاری از جمله مشکلاتی است که گریبان جامعه کارگری ایران را گرفته است.

پیشتر، مختار داودی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان کرمانشاه، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری حکومتی ایسنا اعلام کرده بود: "دستمزد هفت تا هشت میلیونی که اکنون عمده کارگران دریافت می‌کنند، تنها جوابگوی هزینه‌های زندگی ۱۰ روز آنها است".

داودی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: "در حالیکه افزایش دستمزد امسال کارگران حدود ۲۷ درصد بود، اما برخی هزینه‌های زندگی از جمله کرایه خانه، قیمت برخی اقلام اساسی، هزینه دارو و درمان و ... تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است".