Skip to main content

ابعاد جدید کشتارهای قیام سراسری آبان ماه ۹۸

کشتار قیام کنندگان آبان ۹۸ با شلیک مستقیم به شقیقه
کشتار قیام کنندگان آبان ۹۸ با شلیک مستقیم به شقیقه
posted onMay 8, 2021
nocomment

فرمانده انتظامی استان فارس: «ما فقط تو شیراز ۴۵۰ نفرو تو آبان کشتیم»

بر پایه گزارش ها و شواهد جع آوری شده توسط آواتودی و بر اساس «سند بکلی سری» تعداد کل جانباختگان قیام مردمی در آبان ماه ۹۸ دست کم ۲۲۳۶ نفر هستند.

طی هفته های اخیر، روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در مباحثه‌ای در کلاب هاوس  با محمود صادقی، نماینده پیشن مجلس گفته بود: «به ۲۳ درصد از قربانیان حوادث آبان ۹۸ از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود.»

این یعنی تقریباً از هر چهار نفر از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، یک نفر با شلیک مستقیم به شقیقه کشته شده است!

همچنین در روزهای اخیر فاش شده است که سردار حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس در گفت‌وگو با یکی از خانواده‌های کشته‌شدگان گفته است:«ما فقط تو شیراز ۴۵۰ نفرو تو آبان کشتیم»

این در حالی است که  براساس روایت چهار خانواده‌ی دیگر از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در روزهای تحویل جنازه وابستگانشان بیش از سیصد جنازه‌ تیرخورده در بیمارستان‌های دنا و صدرای شیراز رویت شده است. کادر پزشکی بیمارستان های شیراز بر اساس شواهد موجود از تعدادی بیش از ۴۰۰ نفر کشته خبر داده اند.

پیشتر محمود صادقی،‌ درباره‌ جلسه نمایندگان و وزیر کشور و انتقادها نسبت به استفاده از سلاح گرم علیه معترضان گفته بود: «در جلسه، یکی از نمایندگان شهرستان‌ها از رحمانی فضلی سوال کرد که آیا امکان تیراندازی، دست کم به پا یا کمر به پایین وجود نداشته که چنین شلیک‌هایی انجام شده است؟ وزیر کشور هم در پاسخ عنوان کرد که خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است.»

اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران یا آبان خونین، اعتراضات مردمی و ضد حکومتی در سراسر ایران بود. جرقه این اعتراضات به‌ دنبال انجام مجدد سهمیه‌بندی بنزین در ایران و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ زده شد. بر پایهٔ برخی از منابع، اعتراضات در ۲۹ استان و ۱۰۴ شهر و ۷۱۹ نقطه کشور، رخ داده بود.

گزارش‌ها و فیلم‌های ضبط شده که در اختیار آواتودی قرار گرفته است، نشان می‌دهد در برخی از شهرها از جمله تهران، شیراز، شهریار، کرمانشاه و جوانرود پلیس و نیروهای امنیتی به سوی معترضان شلیک شدید و مستقیم می‌کند.

با بررسی ابعاد و گستردگی اعتراضات آبان ماه ۹۸، این اطمینان حاصل می شود که ابعاد فاجعه کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی بسیار گسترده تر است و تعداد کشته شدگان  بیشتر از آمار ارائه شده توسط  منابع و رسانه های داخلی و خارجی می باشد.