Skip to main content

مهسا امینی، سمبل انقلاب آزادی ایران

مهسا امینی، سمبل انقلاب آزادی ایران
posted onDecember 4, 2022
nocomment

رامان نصیری زاده

در عصر روز سه شنبه ٢٢ شهریور ١٤٠١ در نزدیکی ایستگاه متروی حقانی یک دختر کرد به نام ژینا (مهسا) امینی توسط گشت ارشاد به دلیل بدحجابی بازداشت شد. در زمان بازداشت, ژینا همراه برادرش کیارش امینی بود.

چند ساعت بعد از بازداشت ژینا امینی به دلیل ضرب و شتم شدید, به بیمارستان کسری منتقل شد. پلیس در رابطه با بستری شدن وی گزارش داد که شخصی به دلیل سکته قلبی به کما رفته است, اما بعد از مرگ ژینا در ٢٥ شهریور ١٤٠١ معلوم شد, که علت اصلی مرگ شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی بوده است.

به شهادت رسیدن ژینا توسط گشت ارشاد بازتاب بزرگی در شبکه های اجتماعی داشت و باعث خشم مردم شد و اعتراضات سراسری از شهر سقز زادگاه ژینا شروع شد و به شهر های دیگر ایران سرایت کرد. این جنبش که با سر دادن شعار«ژن ,ژیان ,آزادی» شروع شد موجب حمایت سلبریتی ها , سیاستمداران و در نهایت مردم کشور های غربی قرار گرفت.

اما نکته ریزی که من می خواهم در این مقاله به آن اشاره بکنم دلیل شکنجه شدن ژینا و مرگ وی است که ظاهرا به دلیل نداشتن حجاب کامل بوده اما قسمتی از این داستان که پنهان مانده ظلم و ستم چهل سالە جمهوری اسلامی علیە مردم ایران بویژه کردهاست.

فتوای خمینی علیه کرد ها در ٢٨ مرداد ١٣٥٨

بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران کرد ها انتظار داشتند اداره امور داخلی در مناطق کرد نشین یدر کنترل مردم کوردستان باشد و خود بتوانند شوراهایی را برای اداره امور انتخاب کنند.

این خواست کردها کورد ها به تجزیه طلبی تعریف شد و خمینی فرمان کشتار مردم کردستان را صادر کرد. خمینی با گفتن چند کلمه, در کردستان نسل کشی به راه انداخت و به ادعای جمهوری اسلامی بیشتر از ١٣ هزار کرد به دلیل فتوای خمینی جان خود را از دست دادند ولی تعداد شهدای کردستان خیلی بیشتر از این اعداد است.

کرد ها و احزاب کردی با وجود شکست خونین هرگز از دفاع کردن و آزادی خواهی دست نکشیدند و به روش های گوناگونی در این ٤٣ سال حاکمیت جمهوری اسلامی به مقاومت کردن ادامه دادند, که موجب خشم و نفرت بیشتر این رژیم خونخوار در برابر کرد ها شد و در طول این مدت به بهانه های مختلفی به زندانی کردن و اعدام شهروندان کرد پرداختند.

زبان کردی , لباس کردی و فرهنگ کردی توسط رژیم ممنوع و تحریم شد تا بتوانند بدین وسیله موجودیت کردها را انکار کنند و حس آزادی خواهی آن ها را از بین ببرند.

با تبلیغات غلط و تفرقه افکنی در سراسر ایران این تفکر را به وجود آوردند که گروه های آزادی خواه کردی تروریست هستند و قصد دارند که خاک مردم ایران را از چنگ آنان در آورند. اما برای پیشبرد اهداف خود نیاز داشتند که چهره کرد ها را زشت تر کنند با ساختن دروغ های همانند : «کرد ها سر می برند !»

تا به امروز می توان مشاهده کرد که افرادی که برای نظام کار می کنند همچنان یک نفرت دیرینه در برابر کرد ها دارند و کرد هارا دشمن خود می دانند.

جمعیت کورد ها در ایران ١٠ درصد تخمین زده شده است اما بیشتر از  ٥٠ درصد از زندانیان سیاسی و اعدام ها در ایران را کردها تشکیل داده اند, که به دلایل مختلفی در زندان به سر می برند و مهر اعدام بر پیشانی آنان نقش بسته.

در اینجا سوال مهمی که باید از خودمان بپرسیم این است که آیا پس از گذشت ٤٣ سال هنوز فتوای خمینی در حال اجراست یا خیر؟!

گشت ارشاد و حجاب اجباری

موضوع حجاب اجباری یکی از پرحاشیه ترین قوانین جمهوری اسلامی است که در سال های اخیر توجه بسیاری از رسانه های حقوق بشری و فمینیستی را به خود اختصاص داده است و شاهد کمپین های گوناگونی برای مقابله با حجاب اجباری بوده ایم که در برخی مواقع به اعتراضات سراسری منجر شده است.

یکی از مشهورترین کمپین های مقابله با حجاب اجباری «کمپین چهارشنبه های سفید» است که توسط خانم مسیح علینژاد تشکیل شد, بعد از اعتراض چند دختر در خیابان انقلاب که به دختران خیابان انقلاب معروف شدند.

از زمان تاسیس این کمپین شاهده بیشتر شناخته شدن سلب آزادی زنان توسط رژیم ایران شدیم و فعالان مدنی زیادی همچون صبا کردافشاری که به اتهام نداشتن حجاب اسلامی از سوی دادگاه انقلاب به ٢٤ سال زندان محکوم شد و یا یاسمن آریانی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یکی از چهره های شناخته شده کمپین چهارشنبه های سفید هستند و با شجاعت بار ها به نشانه اعتراض به قوانین ضد زن جمهوری اسلامی حجاب خود را از سر برداشتند و مردم را به آزادی و برابری دعوت کردند اما بعد از دادن گل به زنان محجبه در متروی شهر تهران و درخواست برای حجاب اختیاری دستگیر شده و برای داشتن رابطه با کمپین چهارشنبه های سفید به آنها حکم زندان طولانی مدت داده شد.

جمهوری اسلامی بر این باور است که ستون و استحکام انقلاب بر پایه "عفت عمومی" و داشتن زنان محجبه در جامعه است و اصرار بر  این دارد که نتیجه انقلاب اسلامی در یک زندگی اسلامی برای تمامی شهروندان ایران است. جدا از دین های مختلف و یا عقاید گوناگون, این رژیم همانا کوشیده است که با تشکیل کمپین های مختلفی مانند؛ گشت ارشاد, امر به معروف و نهی از منکر , بسیج محلی و... در زندگی مردم دخالت کنند و ابتدایی ترین حقوق انسانی شهروندان ایرانی را از آنها سلب کرده اند.

با دادن اختیارات بیش از حد و غیر منطقی به بسیجی ها و طرفداران نظام از طرف رژیم شاهد ظلم و ستم بر زنان و مردان بسیاری بودیم که بدون داشتن حکم قضای, ماموران رژیم این اجازه را به خود داده اند که مردم را مورد ضرب و شتم قرار بدهند و یا به زور وارد ماشین های گشت ارشاد کنند.

جامعه زنان ایران تجربه کتک خوردن و آزار جنسی را از طرف ماموران رژیم داشته اند و صدایشان به هیچ جای نرسیده است.

اما حساسیت جمهوری اسلامی بر روی موی زنان می تواند نشانگر این باشد که روسری یک زن دیواری است که استقامت نظام بر پایه آن است. مسیح علینژاد در چندین مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه های مختلف به این واقعیت اشاره کرده و روسری را با دیوار برلین مقایسه کرده است. در کلامی دیگر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، زن بودن جرم است و باید پنهان شود.

ژینا امینی

همانگونه که بر روی قبر ژینا نوشتند که «ژینا گیان, اسم تو رمز میشه برامون». کشته شدن ژینا نمایانگر ظلم و ستم بی پایان رژیم آخوندی در برابر شهروندانش است.

می توان گفت که تنها جرم ژینا متولد شدنش در ایران زیر سلطه جمهوری اسلامی بود. بارها از خودم پرسیده ام که اگر آن روز از خانه بیرون نمی رفت آیا الان زنده بود؟ اگر در خانواده دیگری به دنیا می آمد آیا امروز زنده بود؟ اگر زن به دنیا نمی آمد آیا امروز زنده بود؟ اگر های زیادی در سر دارم و واقعیت های گوناگونی, اما در آخر می توانم با جرات تمام بگویم که در ایران ژینا بودن جرم است. شاهدان عینی گفته اند که ژینا در ون گشت ارشاد به دستگیر شدنش اعتراض کرد و این یکی دیگر از جرم های ژینا بود که سکوت نکرد. در زبان کردی اسم ژینا به معنای «زندگی» است که در ایران به دلیل کردی بودن یک اسم ممنوعه به حساب می آید و از کودکی مجبور شد اسم بردگی مهسا را به دنبال کشد و نتواند اسم واقعی اش را در شناسنامه خود داشته باشد. در رژیم آخوندی ژینا همه چیز های ممنوعه بود ولی امروز ژینا دیگر یک شخص نیست و یک رمز است. رمزی برای آزادی, برای برابری, برای دمکراسی.

اعتراضات ١٤٠١ در ایران و خارج از کشور

می توان گفت در ٤٣ سال حاکمیت این رژیم خونخوار تا به حال چنین اتحادی بین مردم ایران بی سابقه بوده است. چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور می تواند دید که کرد, فارس, آذری, بلوچ, عرب, گیلک و... , دیوار اختلافات خود را پایین کشیده اند و به خیابان ها آمده اند تا در برابر دشمنی مشترک بایستند و حق خواهی بکنند.حق نسل کشی کرد ها , حق کشته شدگان ٨٨, حق کشته شدگان هواپیمای اوکراینی, حق کشته شدگان آبان, حق کشته شدگان بلوچستان.

بازتاب مرگ ژینا در کشور های غربی

در سال ٢٠٢٢ در حالی که اکثر کشور های دنیا به سوی پیشرفت و ترقی گام برمیدارند و دوران مجازات کردن زنان به دلایل احمقانه ای همچون پیدا بودن موی سرشان گذشته است. مرگ ژینا برای کشور های غربی که خواهان آزادی و حقوق بشر هستند بیانگر این است که مذاکره با جمهوری اسلامی مصداق نقض حقوق بشر می باشد.

در حالی که جمهوری اسلامی پشت در های بسته به خفه کردن شهروندان خود می پردازد اما با پر رویی تمام در جلسات بین المللی درباره آزادی و دموکراسی حرف میزند و سعی در آن داشته است که قوانین ضد انسانی خود را پنهان کند اما امروزه با وجود مدارک کافی توانایی پنهان شدن پشت اسلام را ندارد. صدای مردم ایران به جهان رسیده است و دیگر هیچ کشوری نمی تواند برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به مذاکره کردن با این رژیم خونخوار بپردازد.

گفتنی در مورد سیاست های غلط کشور های غربی در رابطه با جمهوری اسلامی فراوان است و قلم قاصر از بیان تمامیه سکوت های آنان و بستن چشم هایشان در برابر ظلم و ستمی که بر شهروندان ایران شده است می باشد. اما این بار چشم تمامی جهانیان به ایران دوخته شده است و امیدوارم باری دیگر برای پیش برد اهدافی همچون قرار داد های نفت و گاز سعی در پنهان کردن جنایات رژیم نداشته باشند و باری دیگر با اجرای تحریم هایی که تنها بر مردم ایران تحمیل می شود و تاثیری بر نوکران جمهوری اسلامی ندارد نشود. تمام ایران و جهان خواهان عدالت برای ژینا هستند و می توانیم ببینیم که ژینا تبدیل به یک سمبل  برای آزادی ایران شده. شعار اعتراضاتی امروز در ایران ترجمه شده شعار «ژن ,ژیان ,آزادی» هست که مردم کرد در روز اول اعتراضات در سقز سر دادند. پس اگر مسئله امروز کشور آزادی و دموکراسیست ,باید سعی کنیم که از گذشته درس های لازمه را بگیرم تا بتوانیم پیروز میدان باشیم.