Skip to main content

موسسە نیولایز: پراکسی‌های جمهوری اسلامی بر میراث قلمرو دولت اسلامی (داعش) تسلط یافتەاند

موسسە نیولایز: پراکسی‌های جمهوری اسلامی بر میراث قلمرو دولت اسلامی (داعش) تسلط یافتەاند
posted onMay 9, 2021
nocomment

بر اساس تحقیقات موسسە نیولایز: گروه‌های وابستە بە جمهوری اسلامی در عراق، بە تدریج قلمرو پیشین داعش را تحت کنترل خود درآوردە و چاه‌های نفت و روابط تجاری مرزی عراق و سوریە را بە دست گرفتەاند.

این گزارش می‌افزاید:"بە موازات آزادسازی موصل و سایر نواحی نینوا از کنترل نیروهای وابستە بە داعش، گروه‌های وابستە بە جمهوری اسلامی خلا قدرت در این مناطق را پر کردند.

نیروهای تحت انقیاد جمهوری اسلامی در این مناطق، ساختارهای سیاسی و اقتصادی تشکیل دادە و اقدام بە تغییر و مهندسی دموگرافی کردەاند تا از این طریق کنترل خود را تامین کنند.

در این گزارش نحوە تسلط عوامل جمهوری اسلامی بر منطقە استراتژیکی کە شامل نواحی مرزی عراق و سوریە می‌باشد توضیح دادە شدە است.

در این بخش از گزارش آمدە است کە استفادە از نفوذ نیروهای امنیتی و پلیس، بە نیروهای وابستە بە تهران این امکان را دادە تا بر رفت و آمد ، تجارت ، اشغال و سایر جنبه های زندگی خصوصی شهروندان عراقی نظارت کنند.

نیروهای جمهوری اسلامی علاوە بر تهدید و ترعیب روزنامەنگاران این مناطق، گذرگاه‌های تجاری مسدود و ساکنان روستاها را بە مناطق نامعلومی منتقل کردەاند.

شبه نظامیان بیش از ٧٢ میدان نفتی را در منطقه قیاره در جنوب موصل تصرف کرده‌اند که روزانه حدود ١٠٠  تانکر نفت خام از آن غارت می‌شود. همچنین گفته می‌شود که آنها روزانه صدها هزار دلار از طریق اخاذی در ایست‌های بازرسی غیرقانونی که در مناطق خود مستقر کرده‌اند، درآمد کسب می کنند.