تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

گزارش/ بازداشت و سرکوب فعالین آزادیخواه ایرانی

 بازداشت و سرکوب فعالین آزادیخواه ایرانی
AvaToday caption
posted onFebruary 8, 2024
noتعليق

طی روزها اخیر احضار، بازداشت و پرونده سازی علیه فعالین آزدیخواه ایرانی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ادامه داشته و فعالین بیشتری را هدف قرار داده است.

خسرو علیکردی، وکیل پایه یک دادگستری، روز چهارشنبه، ١٨ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، از پرونده‌ سازی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران علیه خودش خبر داد.

او در این پست نوشت: "حکم یک‌ سال زندان، دو سال تبعید، دو سال محرومیت از و کالت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دوسال منع فعالیت در فضای مجازی که قبلا علیه من صادر شده بود را کافی ندانستند مجدداً پرونده اتهامی فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی را علیه من تشکیل دادند".

اشاره این وکیل آزادیخواه به حکم دادگاه فرمایشی می‌باشد که او را در دی‌ماه سال جاری بخاطر به عهده گرفتن وکالت زندانیان سیاسی، متهم و محکوم کرده بود.

خسرو علیکردی وکالت فاطمه سپهری، فعال سیاسی زندانی اهل مشهد و خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته شده در قیام زن، زندگی، آزادی در مشهد و حسن باقری‌نیا، از اساتید دانشگاه را به عهده داشته است.

از سوی دیگر احکام حبس اسدالله فخیمی و حوری خانپور، از فعالین مدنی و حقوق بشری، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

اسدالله فخیمی، پیشتر از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به اتهام "اجتماع و تبانی" به پنج سال زندان تعزیری و حوری خانپور، نیز بابت اتهام "تبلیغ علیه نظام" به سه سال حبس تعزیری، محکوم شدند.

قابل ذکر است، روز بیستم تیر ماه سال جاری، نیروهای اداره تروریستی سازمان اطلاعات به منزل این زوج یورش برده و کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه آنان را ضبط کردند. آن‌ها سپس به شعبه بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین، احضار و بازداشت شدند.

اسدالله فخیمی و حوری خانپور، در نهایت روز ٢٢ مرداد ماه، پس از تفهیم اتهام با تودیع وثیقه و به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بودند.

اما ماشین سرکوب جمهوری اسلامی در هفته اخیر تنها به این موارد بسنده نکرد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ١٨ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، بدون ارائه هیچ حکمی از دادگاه، دو شهروند کرد بنام‌ها‌ی زبیر حسین‌ پناهی و عباس حسین پناهی، اهل روستای "قروچای" از توابع شهرستان دهگلان، در استان سنندج را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی این دو شهروند کرد را با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند که طی آن زبیر حسین‌پناهی از ناحیه سر مورد آسیب جدی قرار گرفت.

بنابر اظهارات یک منبع خبری موثق، این دو شهروند بعد از دیدار با خانواده شهید محمد فرامرزی، زندانی سیاسی اعدام شده، از بازداشت شده‌اند.

همچنین طی روزهای اخیر، ژیلا هژبری، شهروند کرد اهل مریوان، به منظور گذراندن حکم حبسش احضار و به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است.

ژیلا هژبری زمستان سال گذشته از شعبه ١٠١ دادگاه بوکان به اتهام "عضویت در احزاب معاند" و "تبلیغ علیه نظام"، به هفت سال زندان محکوم شده است.