رفتن به محتوای اصلی

"گزارش بی‌بی‌سی از نحوه قتل نیکا نشان دهنده فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است"

گزارش بی‌بی‌سی از نحوه قتل نیکا نشان دهنده فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است
نیکار شاکرمی دختر ١٦ ساله، ساکن تهران، تنها بدلیل حضور در تجمعات اعتراضی توسط نیروهای حزب الله سپاه پاسداران بازداشت و بعد از ضرب و شتم مورد تجاوز جنسی قرار میگیرید و در نهایت نیز به قتل میرسد
posted onMay 1, 2024
noدیدگاه

در حالی که خانواده نیکا شاکرمی از همان روزهای اول انتشار خبر مرگ دخترشان، روایت‌های حکومتی مبنی بر خودکشی نیکا را رد کرده بودند، اما مدرکی نبود تا ادعای‌شان را به کرسی بنشانند. حتا چندین بار خواهر بزرگتر نیکا شاکرمی بخاطر پیگیری‌هایش برای روشن شدن وضعیت مرگ نیکا، تهدید و بازداشت شده بود.

اما سرانجام در نخستین ساعات بامداد سه شنبه، ١١ اردیبهشت ماه ١٤٠٣ شمسی، بی‌بی‌سی جهانی با انتشار گزارشی تکان‌دهنده از جزئیات قتل نیکا شاکرمی بدست نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهان را دچار شوک کرد.

این گزارش که بر اساس مدرکی از صورت جلسه شهادت نیروهای سپاه پاسداران که در بازداشت، تجاوز جنسی و قتل نیکا شاکرمی دخیل بودند، تهیه شده بود، جوانب دهشتناکی از پرونده قتل نیکا این دختر ١٦ ساله را برای مردم ایران و جهان آشکار کرد.

گزارش بی‌بی‌سی از نحوه قتل نیکا نشان دهنده فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است
نیروهای سپاه پاسداران بعد از بازداشت نیکا شاکرمی او را به یک خودروی یخچالدار منتقل و بعد ضرب و شتم و نیز تجاوز جنسی، او را به قتل رساندند

براساس سند مخفی که بدست بی‌بی‌سی جهانی رسیده، نیروهای حزب الله سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بعد از بازداشت نیکا شاکرمی، او را به یک خودروی یخچال دار، به احتمال زیاد خودروی توزیع محصولات میهن، منتقل و در آنجا علاوه و بر ضرب و شتم او با باتوم و شوکر، به نیکا تجاوز جنسی کرده و آخرسر نیز او را میکشند.

در همین رابطه و برای تحلیل بیشتر جنبەها و تاثیرات گزارش مذکور، مصاحبەای ویژه با دکتر رضا پرچی‌زاده، نظریه‌پرداز سیاسی و کارشناس امور امنیتی داشتیم. در این گفتگو از دکتر رضا پرچی‌زاده پرسیدم، افشای مدارکی در رابطه با چگونگی قتل نیکا شاکرمی گویای چه واقعیتی است، به گفته وی: "بی‌بی‌سی اگرچه تریبون رسمی دولت بریتانیا نیست اما رسانه رسمی دولتی است. بنابراین پخش گزارش شکنجه و تجاوز جنسی به نیکا شاکرمی و در نهایت قتل دهشتناک وی به دست ماموران لباس شخصی سپاه توسط بی‌بی‌سی، که معمولا از این کارها نمی‌کند، نشانگر این است که حداقل بخشی از دستگاه سیاسی بریتانیا دارد علیه سپاه موضع می‌گیرد. دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا اخیرا گفت که تروریستی اعلام کردن سپاه به نفع کشورش نیست چون منجر به قطع کامل روابط دیپلماتیک بریتانیا با ایران می‌شود. این نشان می‌دهد که لندن تحت فشار داخلی و خارجی است، و به نظر می‌رسد دارد خودش را آماده برخورد جدی‌تر با سپاه پاسداران می‌کند، که می‌تواند شامل تروریستی اعلام کردن سپاه بشود".

"گزارش بی‌بی‌سی از نحوه قتل نیکا نشان دهنده فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است
دکتر رضا پرچی‌زاده، نظریه‌پرداز سیاسی و کارشناس امور امنیتی

همچنین از دکتر پرچی‌زاده پرسیدم با وجود این گزارش و نیز شواهد متعدد دیگر، چه اصراری در غرب بر عدم مقابله با سپاه پاسداران وجود دارد. پرچی‌زاده جواب داد: "دستگاه‌های امنیتی کشورهای غربی اسناد و مدارک زیادی درباره جنایات جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط نهادهای رژیم شامل سپاه پاسداران دارند. اما آنها تنها وقتی این اسناد را منتشر می‌کنند که دستگاه سیاسی کشورشان بهشان اجازه بدهد. لذا انتشار گزارش مذکور نشان می‌دهد که حداقل بخشی از دستگاه سیاسی بریتانیا به دستگاه امنیتی این کشور چراغ سبز داده تا علیه سپاه مدرک رو کند".

 در آخر از دکتر رضا پرچی‌زاده در رابطه با تاثیر این گزارش بر جامعه جهانی در رابطه با موضوع ایران پرسیدم. او پاسخ داد: "گزارش بی‌بی‌سی درباره جنایت فجیع پاسداران علیه نیکا شاکرمی می‌تواند زمینه‌ساز تروریستی اعلام شدن سپاه توسط بریتانیا و سپس اتحادیه اروپا شود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در واکنش به درخواست‌های افراد و نهادهای مختلف برای تروریستی اعلام کردن سپاه، چندین مرتبه گفته که اتحادیه اروپا شواهد کافی برای تروریستی اعلام کردن سپاه ندارد. گزارش بی‌بی‌سی می‌تواند آغازگر انتشار زنجیره‌ای از گزارش‌ها توسط نهادها و رسانه‌های مختلف بریتانیایی و اروپایی برای تحت فشار گذاشتن بروکسل به منظور تروریستی اعلام کردن سپاه باشد. سپاه در آمریکا به عنوان یک نیروی تروریستی حکومتی شناخته می‌شود. اگر اروپا هم آن را تروریستی اعلام کند، فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی افزایش می‌یابد، و احتمال برخورد نظامی کشورهای غربی و اسرائیل با پاسداران بالا می‌رود".

مصاحبه و گزارش: دالانپر